Monday, December 5, 2011

Bila Entriku Dicuri...

Assalamu'alaikum dan selamat sejahtera kepada semua yang membaca..

Sudah beberapa hari aku tidak menukilkan sesuatu di sini.. Ketiadaan idea mungkin penyebab utama kerana di sini, aku selalu mencoretkan pengalaman sendiri serta orang di sekeliling untuk ku jadikan entri..

Beberapa hari lepas, terbaca luahan seorang blogger INI bilamana beberapa entri di blognya ditiru (copy) dan ditampal (paste) dalam blog milik orang lain tanpa diletakkan backlink.. Sungguh, kalau aku sendiri di tempatnya akan terasa hati..

Manakan tidak, penat-penat berkarya, orang lain yang mendapat nama.. Tambahan pula, yang melakukan kerja tidak bermoral ini blogger yang mempunyai nama di arena blog.. Ibarat kata pepatah, "Lembu Punya Susu, Sapi Dapat Nama..." .

Alhamdulillah.. Sekadar yang aku tahu, entri-entriku di blog ini belum ada yang terjadi sedemikian.. Mungkin di blog ini, kebanyakan entrinya hanya sekadar luahan rasa dan pengalaman sendiri, jadi tiada apa yang hendak dikisahkan sangat.. Juga di satu lagi blogku : Dari Kacamata To'Wan , kalau ada pun yang mengambil manfaat darinya, tetap diletakkan backlink...

Tapi di blog : Katajiwa-Jiwakata lain pula ceritanya.. Beberapa entri aku di blog ini telah diambil tanpa sebarang backlink.. Bila dikira-kira semula, banyak juga entri sudah menjadi mangsanya.. Antaranya:

Cinta Sejati...
Air Mata... 
Jika Dia Teman Hidupku..
Teman Sehati.. Sejiwa..

Walau entri-entri ini hanya dijadikan bahan perkongsian di facebook milik-milik individu tertentu, tapi hak tetap hak bukan..?? Tak salah nak berkongsi, tapi pastikan kena caranya...

Tindakan yang aku ambil setakat ini..??

Aku akan LIKE perkongsian yang mana ianya adalah karya aku sendiri kat facebook milik individu-individu ini tanpa sebarang komen..

Hasilnya..??

Alhamdulillah ada beberapa mereka yang sedar dengan kesilapan sendiri dan membetulkan kesilapan itu dengan telah meletakkan backlink.. Terima kasih dan tahniah untuk anda.. Bagi yang masih tak sedar itu, aku biarkan saja.. Lagipun siapa aku untuk menghalang anda..

Kerana....
Setiap kata-kata yang ku nukilkan pun sebenarnya hanya merupakan pinjaman daripada-Nya... 

Catatan Penulis:

Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Zalzalah ayat 7-8 :

"Maka barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sebesar zarah (debu) nescaya akan diperlihatkan (di akhirat). Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarah (debu) nescaya akan diperlihatkan,".


2 comments:

Fahz said...

hmm..hak cipta di ciplak la nie..kalau mintak izin sebelum ambil tak pe kan "to'wan? :)

! AzzaAzman @ Chempaka Sari ! said...

tentang ciplak ni,, saya pun tak suka. tapi ada yang bijak pandai cakap tak baik kedekut ilmu, pastu keluarkan hadis pasal berkongsi ilmu, macamana tu tok wan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...