Monday, October 29, 2012

Topik Wajib Sembang Di Aidiladha : Hulu Pisau..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua yang membaca..

Nabi S.A.W ada sebut dalam sebuah hadis, "Tiada suatu hari pun dalam setahun yang amalan kebaikannya mempunyai kelebihan melainkan pada 10 hari pertama bulan Zulhijjah. Oleh itu hendaklah kamu memperbanyakkan tahlil, takbir dan tahmid." (HR Ahmad)

Jadi, marilah sama-sama kita memperbanyakkan zikir kepada Allah di bulan yang mulia ini. Dan sebelum meneruskan coretan, belum terlambat kiranya  to'wan ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan 'SELAMAT MENYAMBUT AIDILADHA' ..

To'wan dok perhati tengok..

Antara topik wajib yang akan disembangkan oleh para pak cik usai menyembelih dan menyiang daging korban ialah tentang seni penghasilan hulu (pemegang) dan sarung pisau yang diperbuat dari aneka kayu-kayan.. Antaranya ialah kayu saga, kayu nangka dan seumpamanya.. Ini adalah fakta, bukannya auta ok.. Hehe

Tapi malangnya.. Seni ini makin hari makin hilang.. Dah tak ramai yang berminat dengan benda-benda macam ni.. Tambah-tambah kalau yang tinggal di bandar.. "Tiada keperluan pun.." kata mereka.


GAMBAR HIASAN

Itu saja kot to'wan nak gebang untuk entri hari ini setelah dua minggu blog tidak dikemaskini, InsyaAllah kita bertemu lagi di lain coretan..

***

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...