Thursday, November 8, 2012

Bila Berkhatan Bertukar Adat, Bukannya Ibadat..

Assalamu'alaikum dan selamat sejahtera kepada semua yang membaca..

Cuti panjang persekolahan bakal menjelma lagi esok lusa.. Dalam pada tu ramailah yang sibuk nak buat kenduri; kenduri kahwin, kenduri aqiqah, kenduri berkhatan dan seumpamanya.. Hatta to'wan sendiri pun dah terima banyak jemputan kenduri sempena cuti nanti..

Teringat to'wan masa kecik-kecik dulu..

Bila ayah cakap nak khatankan to'wan, to'wan beritahu kat ayah tak mahu buat kenduri.. Bila ayah tanya kenapa, maka to'wan cakap:

"Tak mau la ayah, kalau buat kenduri nanti bila tetamu mai, sebelum depa bagi duit depa dok minta tengok 'burung' cheq dulu.. Malu la.."

Itu kisah to'wan dulu-dulu la..

Sekarang ni, bila berkhatan paling kurang, seekor lembu akan tumbang.. Kad jemputan pula akan diedarkan macam kenduri kahwin.. Bukan tu saja, sekarang ni siap pasang banner lagi.. Huhu


Cuma sekadar pandangan to'wan..

Nak buat kenduri sempena berkahatan tak salah, cuma jangan terlampau berlebih-lebihan.. Takut menjadi pembaziran dengan benda-benda tak sepatutnya.. Membazirkan kroni syaitan..??

Lagipun jangan biar ibadat berkhatan tu bertukar  menjadi adat, nanti pahala pun tak dapat.. Kan, kan..??
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...