Friday, March 12, 2010

Dikau Yang Lama Ku Tunggu Akhirnya Muncul Kembali....

Salamullahi 'Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Setelah beberapa hari kebelakangan ini aku berdepan beberapa masalah,alhamdulillah semuanya kini makin pulih seperti sediakala. Walau tidak semua yang selesai,sekurang-kurangnya yang telah selesai itu mampu meringankan sedikit apa yang belum selesai.

Besar ertinya bila kita meletakkan segala pengharapan kepada Allah. Bukan sekadar bila diuji baru kita sibuk mencari tikar sejadah untuk mengadu kepadaNya bahkan bila dilimpahi nikmat pun,itu semua perlu kita kembalikan kepanNya. Itulah hakikat kita sebagai hamba. Dunia dan segala isinya hanyalah pinjaman. Tuan empunyanya pula adalah Allah SWT. Kita hanya meminjam daripadaNya. Bila cukup masa,pasti semua itu akan dituntutNya kembali...

Aku sebenarnya tiada apa sangat yang ingin dikongsikan pada coretan kali ini. Cuma sekadar melepaskan kebosanan pada malam cuti hujung minggu. Tiada apa aktiviti yang hendak dilakukan,jadi jari-jemari ini mulalah terasa gatal-gatal untuk menulis. Ditambah pula,segala tugasan pengajian yang bertimbun pun alhamdulillah hampir semuanya sudah disiapkan. Aku baru sedar akan hakikat SABAR dalam sesuatu. Bila kita mampu memotivasikan diri bahawa tiada yang mustahil untuk dicapai bila kita berusaha dan bertawakal sesudah berusaha segala yang mustahil itu akan menjadi tidak mustahil.

Dan kepada calon-calon peperiksaan SPM & STAM yang keputusannya diumumkan kelmarin,apa pun natijahnya tahniah aku ucapkan. Berjaya hari ini bukan bererti kejayaan untuk selamanya dan gagal hari ini bukan bererti kegagalan untuk selamanya. Jadi teruskan usaha untuk meniti perjalanan yang dihadapannya menanti 1001 cabaran yang belum diketahui.

Dan kepada bekas-bekas anak murid yang pernah ada aku sebagai guru mereka walau hanya sebagai guru batu loncatan,aku mengharapkan kalian pun memperolehi natijah yang mampu membuatkan kalian tersenyum. Jika diiringi tangisan,biarlah tangisan itu sebagai tanda kejayaan untuk segala usaha kalian selama ini. Dan untuk semua,ingatlah tiada kejayaan tanpa insan bernama GURU.

Dan kepada semua guru dan murid selamat bercuti aku ucapkan sempena cuti persekolahan yang sudah bermula di beberapa buah negeri pada hari ini dan esok secara rasminya di negeri-negeri yang lainnya mengikut kalendar. Moga cuti kali ini terisi dengan aktiviti yang bermanfaat terutama yang bergelar MURID.

Sebenarnya tajuk posting aku diatas itu , " Dikau Yang Lama Ku Tunggu Akhirnya Muncul Kembali.. " tiada kaitan mana-mana wanita mahupun lelaki. Dikau itu sebenarnya aku tujukan kepada HUJAN. Setelah beberapa bulan mengalami tahap kepanasan yang melampau tadi sesudah jumaat hujan turun dengan lebatnya. Kira-kira pukul 6.30 tadi baru hujan mula reda.

Jika sebelum ini kita pasti mengeluh bila hujan turun kerana membataskan pergerakan,tapi bila hujan turun dalam keadaan yang sebelum ini panas terik,baru kita tahu betapa berharganya makhluk bernama HUJAN . Maka fikir-fikirkanlah sebelum kita menyatakan segala sesuatu itu hanya menyusahkan kita. Sedang disebaliknya tersembunyi beribu kebaikan yang tersirat.

Cukuplah dulu coretan aku untuk kali ini. Perut pun selalu lapar bila time hujan macam ini. Jadi sebelum ia berkeroncong lebih kuat baik aku berhenti menaip di sini dahulu. Moga berjumpa lagi pada lain penulisanku.

Wassalam..

--

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts