Thursday, January 27, 2011

Rehlah Hodaidah Vol.1

Salamullahi 'Alaikum untuk semua pengunjung blog ini...

Esok jamiah (universiti) tempat aku belajar akan memulakan peperiksaan akhir untuk semester ini secara rasminya. Cumanya, paper pertama aku adalah pada lusa, bukannya esok. Jadi masih punya sehari untuk aku mengulangkaji bagi subjek aqidah; subjek pertama peperiksaanku pada hari Ahad.

Tetapi yang tidak sedapnya pula, selepas subjek aqidah, 3 hari selepasnya berturutan aku punya paper tanpa langsung berselang. Bagi mereka yang muqasah madah ( transfer jam kredit pengajian) seperti aku ini, ini antara cabaran yang terpaksa dihadapi. Apa-apa pun semoga Allah akan mempermudahkan segala urusan dan perjalananku pada landasan pencarian ilmu ini... AMIN.........

Seminggu lepas, jamiah menganjurkan rehlah (lawatan) ke Hodaidah juga ke Zabit. Hajat asal hendak bercerita sedikit tentang pengalaman sepanjang rehlah itu, tetapi memandangkan dalam tempoh ini aku sedikit kesibukan dengan peperiksaan, isyaAllah aku akan coretkan pada tampalan yang akan datang.

Dan untuk tidak menghampakan kalian, dibawah ini aku uploadkan beberapa keping gambar buat tatapan semua...

Permandangan pesisir pantai Hodaidah


Menyaksikan permandangan matahari terbenam di pantai Hodaidah


Beramai-ramai menuju pantai


Laluan air hidrolektrik


Permandangan sekitar Jami' Kabir di Zabit yang dibina pada kurun ketiga hijrah di zaman daulah ziyadiyah

Arkib berkenaan masjid


Mimbar masjid


Ukiran khat Al-Quran pada mimbar


Pintu imam bersebelahan mimbar


Tempat yang digunakan untuk menjaharkan suara
bagi makmum di belakang
yang tidak mendengar suara imam


Tiang masjid


Siling masjid yang diperbuat daripada kayu
dan padanya turut diukir dengan khat Al-Quran


Ukiran pada dinding masjid



Bergambar kenangan di hadapan pintu Jami' Kabir

Inilah sebahagian foto kenangan yang boleh aku kongsikan bersama semua pengunjung. Sebenarnya di Zabit ini juga terletaknya sebuah lagi masjid yang menjadi bukti juga tanda kepada sejarah perkembangan Islam di Yaman iaitu Jami' Al-'Asya'irah yang diasaskan oleh sahabat Nabi S.A.W. iaitu Abu Musa Al-'Asy'ari dan insyaAllah akan aku kongsikan cerita juga fotonya pada tampalan yang akan datang.

Sehingga itu, moga ketemu lagi. Wassalam.

Foto ehsan : Nikon D90 Benkareem

_________

Bumi Sana'a
28 Januari 2011
Jam 2259


***

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts