Saturday, July 18, 2009

Sebaik-baik Urusan Pada Pertengahannya



Salam perjuangan buat sekalian temanku..

Hari nie dah 3 hari aku kat Kg Teluk Kemunting,Bachok..balik bercuti di rumah datuk kesayanganku@lebih mesra dipanggil 'chak' dalam loghat utaranya...dan macam biasa la,bila aku kat sini aku akan mengikuti kelas pengajian tidak formal dengan datukku mengenai "Rahsia Perubatan n Kesihatan Orang Dulu2... " :) Maklumlah dalam usia 90 tahun datukku masih nampak sihat tubuh badannya n tidak pernah ditimpa penyakit berat melainkan sekadar demam biasa.. berbeza dengan kita pada hari nie,baru umur 20an,tenaga dah macam orang tua yang jalan bertongkat.. baru umur 40 macam2 penyakit dah dalam badan...

Petang kelmarin selepas solat jumaat,datuk@ chak bawa aku & adik perempuanku (pelajar Kolej Teknologi Darul Naim) berjalan rumah adik-beradik.Erm ramai gak yang aku x kenal melainkan sejak aku belajar kt terengganu baru aku berkesempatan nak kenal adik-beradik kt sini.. Semua adik-beradik Chak dh meninggal,yang tinggal tok ngah Awang,tok chik Yah n tok su..Depa ni lain ayah @ emak ngan datukku,yang seibu sebapa pakat xdak belaka dh kata chak...n kalau aku berjumpa dengan anak-anak @ cucu-cucu tok2 saudaraku nie kt jalan,confirm aku xkenal..dh memang aku xkenal pun... sebab tue aku kadang2 terfikir, kita semua yang muda-mudi hari nie ramai pakat x pentingkan hubungan adik beradik dah.. masing-masing sibuk ngan hal sendiri bila baik dengan adik beradik,takut adik beradik nak kongsi kesenangan yang kita ade..sedangkan harta yang kita dok kumpul tue last2 jadi pusaka untuk waris gak kalau kita mati..melainkan 3 benda akan kita bawa sebagai bekal dalam kubur nanti (sedekah jariah,ilmu yang bermanfaat & doa anak soleh ) Ini yang aku dengar masa khatib berkhutbah kelmarin..

K la aku nak g hantar adik aku balik rumah sewa dia dulu,pasal esok dia belajar dah..aku pun esok nak balik terengganu gak...kepada kengkawan kt terengganu ilmu baru pe yang aku dapat dari Chak pakat tunggu la aku balik.. n kepada kengkawan yang nak ambik STAM, bila korang nak aku ngajar tusyen Arudh Wa Qafiah? Tunggu aku balik la yer.... tapi pe2 pun pesanku untuk semua, " Sebaik-baik Urusan Pada Pertengahannya..."lebih kurang blog aku ni la..nampak simple,sesimple tuannya.......... :)

Jumpa Lagi Wassalam..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...