Saturday, September 26, 2009

MADI oh MADI ...

Alhamdulillah hari ini sudah seminggu umat Islam menyambut Hari Raya Aidiltri dan dalam tempoh itu aku masih belum sempat untuk memulakan puasa sunat 6 hari bulan Syawal walaupun sehari sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi S.A.W yang bermaksud, "Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa 6 hari di bulan Syawal maka seolah-olah dia telah berpuasa sepanjang tahun".

Subhanallah begitu besar ganjaran yang Allah sediakan untuk hamba-hambaNya cuma kita sahaja yang tidak sudi untuk menerima dan mengejarnya. Aku pun mungkin dalam sehari dua lagi baru nak mulakannya,maklumlah 2,3,4 hari ini banyak sungguh jemputan kenduri. Kenduri kahwin, kenduri aqiqah serta kenduri kesyukuran pun ada. Dan hari ini pun,salah seorang sahabatku melangsungkan perkahwinannya. Biarlah tidak habis pengajian lagi pun asal kita mengambil yang halal daripada mencari yang haram.Pahala dapat,pintu fitnah pun tertutup.

Hari ini,aku hendak sambung cerita yang bersambung tempoh hari. Baru hari ini ada kesempatan nak mencoretkannya.

Berbalik kepada cerita itu,sebenarnya panggilan telefon itu dari bekas mudirku di MADI dahulu. Dia minta aku untuk hadir ke sekolah keesokkan harinya,ada hal sedikit katanya. Aku pun hanya menjawab, " InsyaAllah ana mai.... ".

Esoknya aku pun ke sana. Di hadapan tangga bangunan madrasah ku lihat kelibat 2 orang sedang duduk di situ dengan meja di letakkan bersama. Rupa-rupanya kaunter zakat yang di buka sepanjang Ramadhan untuk kemudahan individu-individu yang berhajat untuk berbuat demikian. 2 orang yang aku lihat tadi rupa-rupanya bekas mudirku dan Ustaz Yusoff,salah seorang bekas guruku yang memang sejak dari dulu lagi memang ditugaskan untuk mengutip zakat.

Ringkas cerita, mudir minta aku menjadi guru ganti kerana salah seorang ustazah cuti bersalin. Dalam hati kecilku hanya ingin menolak sahaja permintaannya itu,maklumlah mengajar sekolah menengah. Aku belum ada pengalaman. Tetapi memikirkan insan-insan yang banyak berjasa dalam hidupku ini aku bersetuju. Lagipun aku pun tidak melakukan apa-apa sementara hendak sambung pengajian. Lagi aku tidak boleh lupa,bila masa itu juga dia suruh aku masuk dalam pejabat taip surat minta mengajar.

Katanya, " Anta masuk pejabat taip surat mintak mengajaq satgi print bagi kat ana... Esok leh start datang ngajaq jangan lupa bawak sekali salinan sijil KUDQI ana nak simpan dalam fail," (loghat utara). Aku hanya mengangguk.

Begitulah ceritanya. Akhirnya sekarang ini aku menjadi guru sementara di MADI. Nanti aku sambung lagi cerita mengenai first day at my old school. Moga berjumpa lagi di lain siaran.

Wassalam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts