Monday, September 28, 2009

Kisah Tempayan Retak..


Seorang tukang air mempunyai 2 tempayan yang besar,masing-masing bergantung pada hujung kedua sebuah pikulan untuk membawa keduanya yang dibawa menyilang pada bahunya. Satu dari tempayan itu retak sedangkan yang satu lagi tidak. Jika tempayan yang tidak retak mampu membawa air yang penuh setelah perjalanan panjang dari mata air ke rumah majikannya,tempayan yang retak pula hanya separuh penuh.

Selama 2 tahun hal ini terjadi,setiap hari. Si tukang air hanya mampu membawa satu setengah tempayan air ke rumah majikannya. Tentu sahaja tempayan yang elok berasa bangga dengan prestasinya kerana dapat menjalankan tugas dengan sempurna. Namun si tempayan retak pula berasa malu akan ketidaksempurnaannya dan hanya dapat menberikan setengah dari jumlah yang sepatutnya diberikan kepada tuannya.

Setelah 2 tahun tertekan dengan kegagalan pahit ini,tempayan retak itu berkata kepada si tukang air, " Aku berasa malu dengan diriku dan ingin memohon maaf kepadamu, ".

"Kenapa?" tanya si tukang air. "Kenapa kamu berasa malu?"

"Saya hanya mampu,dalam 2 tahun ini membawa setengah dari air yang jumlah yang sepatutnya disebabkan ada keretakan disisi saya telah membuat air yang dibawa bocor sepanjang jalan menuju ke rumah majikan kita. Disebabkan kecacatan aku telah menyebabkan kamu rugi, " kata tempayan itu.

Si tukang air berasa kasihan akan tempayan retak dan dalam belas kasihannya dia berkata, " Jika kita kembali ke rumah majikan esok,aku ingin kamu memerhatikan bunga-bunga indah di sepanjang jalan, ".

Benar,ketika mereka naik ke bukit tempayan retak memerhatikan dan baru menyedari adanya bunga-bunga indah di sepanjang sisi jalan dan itu membuatkannya sedikit terhibur. Namun di akhir perjalanan,ia kembali sedih kerana separuh air yang dibawanya telah bocor dan sekali lagi meminta maaf di atas kegagalannya.

Si tukang air berkata kepadanya, " Adakah kamu menyedari bahawa adanya bunga-bunga di sepanjang jalan sisimu akan tetapi tidak demikian pada sisi jalan tempayan yang tidak retak? Itu kerana aku selalu menyedari akan cacatmu dan aku memanfaatkannya. Aku telah menanam benih-benih bunga di sepanjang jalan sisimu,dan setiap hari apabila pulang dari mata air kamu mengairi benih-benih itu. Selama 2 tahun ini,aku telah memetik bunga-bunga yang indah untuk menghiasi meja majikan kita. Tanpa kamu sebagaimana adanya,majikan kita tidak akan dapat menghias rumahnya seindah sekarang, ".

Setiap dari kita memiliki cacat dan kekurangan masing-masing. Kita semua adalah tempayan retak. Namun jika kita mahu,Tuhan akan gunakan kekurangan kita untuk dimanfaatkan. Pada sisi Tuhan Yang Maha Bijaksana,tiada yang akan terbuang percuma. Jangan takut akan kekurangan kita. Kenalilah kelemahan kita. Kerana dalam kelemahan,kita akan temui kekuatan.






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts