Saturday, November 7, 2009

Kisah Bekas Mufti Kontroversi....




Beberapa hari ini kecoh di dada-dada akhbar & media massa yang lain tentang berita penahanan Dr Asri oleh JAIS atas tuduhan mengajar tanpa tauliah..Pelik juga aku seorang bekas mufti dikenakan tuduhan sebegitu. Adakah semasa beliau dilantik menjadi Mufti Perlis dahulu,kerajaan negeri langsung tidak meneliti profil pengajian dan perkhidmatan beliau? Ini satu persoalan spontan yang terlintas di akal aku..

Sehinggalah timbul beberapa cerita lain mengenai beliau termasuk cadangan perlantikan beliau sebagai Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) yang mendapat tentangan beberapa pihak. Juga mengenai isu saman Dr Asri terhadap Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) yang akhirnya diselesaikan secara musyawarah bukannya melalui proses mahkamah.

Aku tidak suka untuk menyatakan secara terbuka andaianku mengenai kaitan semua peristiwa ini. Sudah banyak web juga blog-blog menganalisa jua bercerita mengenainya,jadi masing-masing bolehlah membacanya. Tambahan pula ini bukan bidangku...benda yang kita nampak pada zahir belum tentu sama pada batinnya...

Aku bukanlah seorang yang pro-Dr Asri juga bukan seorang yang anti-Dr Asri. Jika ditanya kepadaku adakah aku mengenalinya,maka tentu jawapanku, " Ya,saya mengenalinya cuma dia yang tidak mengenali saya.."

Aku mengaguminya. Biar dalam masa yang sama juga terdapat beberapa perkara yang secara peribadinya aku kurang setuju dengan beliau,tetapi dari satu sudut aku kagum kerana setiap benda atau kenyataan yang beliau keluarkan sentiasa bersandarkan kepada dalil atau nas walau kadang-kadang mengundang kontroversi. Beliau begitu lantang mengeluarkan kenyataan sehingga sentiasa mendapat perhatian pihak lawan mahupun kawan.

Semasa beliau menjadi Mufti Perlis dahulu,saban minggu kuliah hadis beliau berkumandang di corong Radio Malaysia Perlis. Aku pun selalu mengikutinya.Pada hematku,kenapa mesti kita menafikan ilmu yang ada pada beliau dek beberapa perkara? Jika benda yang diajarnya itu betul,kita boleh jadikan panduan,maka jika salah pula kita jadikan sempadan.There are nobody perfect in this world.

Masih jelas lagi di ingatanku,semasa beliau masih memegang jawatan Mufti Perlis,aku pernah mengemelnya. Aku mengajukan satu soalan yang lebih berbentuk jawapan. Soalanku, " Apakah hukumnya penggunaan istilah 'Maha' pada instituti raja? Tidakkah ianya melibatkan akidah? Menyamakan makhluk dan khalik? "

Aku ajukan soalan ini kerana ketika itu beliau tegas mencegah penggunaan perkataan 'Saidina' pada selawat terhadap Nabi SAW. Alhamdulillah,emelku itu tidak berbalas. Tetapi yang pastinya khutbah jumaat pada minggu itu tiada lagi ku dengar khatib membacakan doa pada khutbah ke2 dengan mendoakan kesejahteraan kepada Duli Yang Maha Mulia tetapi telah ditukar kepada Raja Pemerintah Kami. Dan pemakaian istilah baru itu masih kekal ke hari ini walau mufti telah bertukar orang. Tidak pastilah samaada beliau terkesan dengan emelku@samaada beliau sendiri baru menyedarinya tapi yang pastinya benda yang kadang-kadang orang terlepas pandang,masih ada insan yang memandangnya....

Cukuplah berbicara mengenai Dr Asri...

Untuk yang terakhirnya aku mahu semua pembaca merenung sejenak peringatan Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 79 lalu mengaitkan dengan peristiwa yang berlaku. Ada benda yang ingin aku sampaikan tapi mungkin pada tulisanku yang akan datang...

Sekian dulu untuk coretan pada kali ini wassalam.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts