Thursday, November 26, 2009

Erti Pengorbanan...

Wahai semua saudara seaqidahku sekalian..

Sempena Hari Raya Aidiladha yang bakal kita rayakan,aku berpesan kepada diriku juga kepada semua saudaraku sekalian marilah sama-samalah kita menghayati erti pengorbanan di dalam bulan yang mulia ini dengan erti kata yang sebenarnya terutama dalam meningkatkan pengorbanan dalam memperjuangkan Islam dan membantu saudara seagama kita.

Kerana..

Penderitaan umat Islam yang sedang dibunuh di Selatan Thailand,Iraq,Palestin juga negara-negara lain yang menganut satu aqidah yang sama iaitu Islam menuntut pembelaan yang sewajarnya daripada kita. Jangan kita abaikan juga terlepas pandang terhadap usaha Kristian dalam memurtadkan mangsa gempa bumi Padang,Indonesia. Sewajibnya semangat berkorban yang dihayati melalui kisah Nabi Ibrahim a.s sekeluarga disuburkan sehingga umat Islam dapat bangkit daripada terus menjadi mangsa kezaliman dan kekejaman musuh.

Kembalilah kita semua kepada sistem Islam bukannya terus berpegang kepada khurafat sesat bahawa ekonomi tidak akan maju tanpa riba,undang-undang Islam pembawa kemunduran dan sebagainya. Khurafat ini lebih merbahaya jika dibandingkan dengan kejadian sejadah berdiri yang heboh diperkatakan di media-media massa yang boleh merosakkan aqidah dan membawa kepada syirik.

Kerana...

Islam akan meletakkan manusia di tempat selayaknya bila ia dijadikan Nizomul Hayah (Tatacara Kehidupan). Akan tetapi bila ianya diketepikan manusia akan bersikap seperti bahkan lebih teruk daripada binatang yang saban hari hanya memikirkan untuk membaham mangsa sehingga jiwa-jiwa yang tidak bersalah dan berdosa dikorbankan.

Akhir sekali marilah sama-sama kita korbankan runtunan nafsu yang senantiasa mengajak manusia kepada keburukan dan kebinasaan sehingga suburlah sifat-sifat mazmumah seperti hasad dengki,mengadu domba,fitnah memfitnah dan segala racun yang boleh memecah belahkan kesatuan ummah juga jamaah.

Sesuai dengan sabda junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud:

" Tangan (pertolongan) Allah itu adalah bersama dengan jamaah (kesatuan) "


SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA MAAF ZAHIR DAN BATIN

Wassalam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts