Thursday, June 21, 2012

Istinjak (Bersuci) Dengan Kertas Pasir...

Dalam sebuah kelas...

"Pelajar sekalian, hari ini kita semua akan belajar tentang istinjak.. Tahukah kamu apa itu istinjak..??" kata ustaz memulakan sesi pembelajaran.

"Tak tahu ustaz..." jawab pelajar serentak.

"Baiklah. Pelajar semua, istinjak itu maksudnya membersihkan kencing ataupun berak dengan menggunakan air atau 3 ketul batu serta lebih. Paling afdhal (dituntut) , ia menggabungkan kedua-duanya sekali iaitu dimulai dengan batu, kemudian diikuti dengan air. Jika ingin memilih pula, maka dahulukan penggunaan air...bla..bla..bla......" jelas ustaz memberikan penerangan dengan panjang lebar.


15 minit selepas itu...

"Sekarang ustaz nak kamu semua berikan contoh benda kesat yang boleh digunakan bagi menggantikan batu dalam berintinjak.. Setiap orang mesti contohnya berlainan antara satu dengan yang lain.." pinta ustaz..

"Tisu, ustaz.." kata Aminah.

"Bagus Aminah.." sahut ustaz.

"Ranting kayu, ustaz.." kata Siti.

"Ya, betul Siti..." kata ustaz kembali.

"Gesel kat kulit pokok, ustaz.." kata Syukri pula.

Ustaz tersenyum sambil berkata, "Betul jawapan kamu tu Syukri, tapi pastikan kulit itu ditanggalkan terlebih dahulu dari pokoknya.. Nanti tak pasal-pasal, hadas kamu yang terangkat, orang lain pula kena cuci najis sebab terpegang pokok yang kamu gesel tu..".

Tiba-tiba....


"Kertas pasir tak boleh ka ustaz..?? Kesat juga kan..??" soal Afif yang memang terkenal dengan nakalnya itu.

Ustaz bermonolog sendiri, "Afif ni nak kenakan aku rupanya...".

"Boleh saja nak intinjak dengan kertas pasir.. Tapi kalau selepas tu jadi berkematu kat tempat kamu istinjak tadi, sendiri tanggung la..." ustaz memberikan jawapannya sambil disambut dengan gelak-ketawa pelajar memenuhi kelas.

Anak murid sengal.. Ustaz lagi la sengal... Haha


Catatan Penulis :

Seninya ilmu di dalam Islam, dari sekecil-kecilnya mahupun sebesar-sebenar perkara, semuanya ada dibicarakan di dalam Al-Quran & Hadis Nabawi kemudian diteruskan oleh generasi ulama' terutamanya dalam bab ibadat... Hinggakan dalam satu kitab feqah karangan Syeikh Daud Al-Fatoni, beliau ada memasukkan permasalahan orang yang terbuka auratnya dalam solat disebabkan seekor monyet yang masuk ke dalam masjid.. Nampak lucu, tapi tidak mustahil akan berlaku bukan...?? :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts