Saturday, December 25, 2010

Susahnya Belajar Komputer...


Tadi ada ujian pertengahan semester untuk subjek hasub (komputer). Ini baru sahaja sampai di rumah. Saja aku ambil sedikit masa selepas solat zohor sambil menunggu teman serumah yang bertugas pada hari ini selesai memasak untuk aku mencoretkan sesuatu di Pondok Tua aku ini...

Berbalik pada ujian yang baru aku hadapi sebentar tadi. Mesti ramai juga yang hendak tahu bagaimana keaadaannya bukan? Susah atau tidak soalan yang ditanyakan?

"Very easy..." bak kata pensyarah yang mengajar subjek ini sebelum dia mengedarkan kertas soalan sebentar tadi.

Aku rasa semua boleh bayangkan sendiri susah atau tidak soalannya jika antara soalan yang ditanya itu berbunyi seperti ini:

Recycle Bin berfungsi untuk menyimpan maklumat yang dipadam pada sebelumnya? Betul atau salah?

Ataupun sebegini :

Kita boleh menyimpan fail yang berbentuk word di dalam folder? Ya atau tidak?

Susah atau tidak kawan-kawan soalannya..??

Terus terang aku katakan, soalan-soalan ini memang mudah untuk dijawab. Hatta budak-budak sekolah rendah pun sudah tahu benda-benda basic belajar komputer sebegini pada dewasa ini.

Tetapi yang menjadi masalahnya kawan-kawan, di dalam ujian tadi soalan-soalan mudah seperti di atas ditanya di dalam bahasa arab bukannya bahasa melayu. Kalau di dalam bahasa inggeris boleh dibawa berkira lagilah untuk aku menjawabnya walau gred subjek Englishku untuk SPM sekadar cukup-cukup makan saja...

Baru aku sedari...

Pembelajaran komputer lebih susah untuk dikuasai berbanding ilmu aqidah atau syariat.. Benda mudah bisa bertukar payah jika lemahnya penguasaan bahasa kita... Ditambah pula, jika terdapat istilah-istilah moden yang diarabkan seperti di dalam kertas ujian hasubku tadi...

Moral : Kuasailah banyak bahasa kerana ia kunci kepada penguasaan ilmu...

***

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts