Wednesday, December 22, 2010

Hakcipta Terpelihara ALLAH

Sudah hampir dua minggu blog ini tidak aku update. Sedikit kesibukan dengan ikhtibar nisfi (ujian pertengahan sem). Ini pun masih punya dua subjek berbaki untuk dihabiskan pada minggu hadapannya. Manakala peperiksaan akhir pula pada penghujung Januari 2011 yang bakal menjelma.

Dan tengahari tadi pula, seperti biasa aku punya kuliah untuk subjek bahasa arab. Pada penghujung kelas, sambil mengambil kedatangan pelajar, syeikh mengambil peluang untuk berbual-bual bersama pelajar.

Antara butir bicaranya yang menarik perhatianku,

" Pelajar sekalian, pada penciptaan kenderaan, pencipta asalnya meletakkan nama juga logo khusus pada setiap kenderaan keluaran syarikatnya sebagai hakcipta terpelihara. Lihat sahaja di Jepun, adanya kenderaan yang dinamakan dengan Hyundai, Toyota, Suzuki dan sebagainya. Dan begitu juga di Benua Eropah ada pula kenderaan-kenderaan yang dinamakan dengan Ford, Mercedes, Ferrari dan seumpamanya.

Tetapi bagaimana pula dengan penciptaan setiap mahkluk Allah terutamanya manusia? Adakah Dia melakukan benda yang sama pada setiap ciptaanNya; dengan meletakkan nama atau lambang khusus? ".

Masing-masing diam. Cuba mengambil perhatian untuk mendengar bicara seterusnya daripada syeikh.

Syeikh meneruskan kata, "Sebenarnya pelajar sekalian, pada setiap ciptaanNya, Allah turut melakukan perkara yang sama. Cuma kita saja yang tidak ambil endah serta tidak mahu mengkajinya.

Misalnya pada setiap diri manusia. Tahukah kalian semua bahawa pada tubuh manusia, ada dua tempat tertera lafaz kalimah Allah jika kita mengkajinya,".

"Yang pertamanya ialah pada belakang tangan sebelah kanan juga pada tapak tangan sebelah kiri...." jelas syeikh seraya mengangkat kedua-dua tangannya untuk menjelaskan kepada pelajar yang hadir.


Lafaz Allah yang terbentuk pada belakang
tapak tangan kanan

" Yang keduanya pula ialah lafaz Allah terdapat pada setiap jantung kita semua. Jika kamu punya kenalan doktor cuba tanyakan dan lihat dengan teliti pada alur urat yang terletak di jantung...." jelas beliau lagi.


Alur urat yang membentuk lafaz Allah
pada jantung manusia


"Dan kesimpulannya pelajar sekalian, sehebat manapun penciptaan manusia, Maha Hebat lagi Pencipta bagi pencipta-pencipta ini," mengakhiri pengkongsiannya itu.

Wallahu'alam.

P/S : Tidak salah untuk kita mengkaji benda-benda i'jaz ilmi seperti ini, cuma jangan terlalu disibukkan sehingga mengabaikan yang lebih utama daripada ilmu aqidah, syariat juga akhlak.

***

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts