Monday, February 21, 2011

Rehlah Hodaidah Vol.2

Salamullahi'alaikum untuk pengunjung blog ini...

Tidak sampai seminggu lagi jamiah (universiti) akan memulakan semester baru. Dan bermula kelmarin, keputusan peperiksaan bagi semester yang baru berlalu sudah mula ditampal di papan kenyataan. Alhamdulillah untuk semua madah (subjek), aku lulus ...

Hari ini aku hendak sambung sedikit lagi nukilanku berkenaan rehlah (lawatan) ke Hodaidah tempoh hari. Dan seperti biasa, sekali lagi gambar-gambar memainkan peranan pentingnya di dalam penulisan ini.

Sebagaimana dalam catatanku sebelum ini, selain daripada Jami' Kabir di Zabit, di sini juga terletaknya sebuah lagi masjid yang menjadi bukti penting kepada perkembangan Islam di Yaman iaitu Jami' Al-'Asya'ir yang diasaskan oleh Abu Musa Al-'Asya'ari; salah seorang sahabat Nabi S.A.W.

Sedikit info berkenaan sahabat Nabi ini :
  • Rumah Abu Musa Al-'Asya'ari merupakan rumah pertama yang didiami oleh Nabi S.A.W. ketika sampai di Madinah di dalam peristiwa hijrah.
  • Nama penuhnya ialah Abu-Musa Abdullah ibn Qays Al-'Asy'ari.
  • Abu Musa datang berasal dari Yaman, dimana As-'Asy'ari pada namanya dinisbahkan kepada kabilahnya di Yaman iaitu Bani 'Asya'ir.
  • Dia menerima Islam di Mekah sebelum hijrah dan kembali ke Yaman untuk menyebarkan iman. Tidak ada khabar darinya selama hampir 1o tahun sampailah selepas pembukaan Khaibar pada tahun 628M ketika ia datang kepada Nabi S.A.W. di Madinah dengan lebih daripada 50 orang yang kemudianya telah memeluk termasuk kedua-dua saudaranya iaitu Abu Ruhm dan Abu Burdah.
  • Menjadi gabenor di Yaman pada masa pemerintahan Khalifah Abu Bakar As-Siddiq.
  • Dia juga pernah dilantik sebagai gabenor Basrah dan Kufah di Iraq dan terlibat dalam pembukaan awal Islam di Parsi.
Setelah dilantik oleh Rasulullah S.A.W. sebagai salah seorang utusan ke Yaman, Abu Musa telah pulang ke kampung halamannya lalu mengasaskan sebuah masjid di sana dan masjid itu telah dinamakan dengan Jami' Al-'Asya'ir pada tahun ke-8 hijrah .

Jami' Al-'Asya'ir




Menara masjid



Di hadapan pintu masuk masjid



Suasana di dalam masjid yang berusia lebih 1400 tahun
setelah beberapa kali pembaikpulihan




Katil yang digunakan untuk meletakkan mayat


Arkib berkenaan Jami' Al-'Asya'ir









Sebahagian keunikan juga rekabentuk & senibina
Kota Zabit yang berusia lebih ribuan tahun


InsyaAllah entri 'Rehlah Hodaidah' ini akan ada sambungannya lagi...
Nantikan...

Baca Juga : Rehlah Hodaidah Vol.1

Catatan Penulis :

Lawatan ini diadakan lebih sebulan yang lalu sebelum tercetusnya huru-hura di antara pihak pro-kerajaan juga pihak anti-kerajaan di Yaman sebagaimana dilaporkan di media massa. Penulis memohon kepada semua supaya mendoakan keselamatan juga kesejahteraan penduduk Malaysia terutamanya para pelajar yang bermaustatin di sini.

Foto ehsan : Nikon D90 Benkareem

_________

Bumi Sana'a
20 Februari 2011
Jam 2317


***

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts