Saturday, February 12, 2011

Engkau Aku Lupakan..

Salamullahi'alaikum untuk semua pengunjung teratak ini..

Kelmarin aku baru selesai peperiksaan akhir untuk semester ini.. Natijah penuhnya belum diketahui, mungkin dalam beberapa minggu lagi. Mudah-mudahan Allah memberikan yang terbaik untuk segala usaha hambamu ini...

Dua hari lagi tarikh 14 Februari bakal lagi. Tidak perlukah aku menjelaskan ada apa dengan tarikh ini kerana masing-masing sudah maklum serta masing-masing sudah mengetahui yang mana baik untuk dikuti dan yang mana buruk untuk dijauhi.

Baca : Ada Apa Dengan 14 Februari ???

Dan sehari selepasnya iaitu 15 Februari pula, tarikhnya adalah bersamaan dengan 12 Rabi'ulawal 1432H. Tarikh ini yang lebih penting sebenarnya untuk kita semua ingati juga hayati akan perjalanan kisah disebaliknya sebagai motivasi juga panduan kita; umat di akhir zaman.

Baca
: Layakkah Aku Meraih Cintamu Kekasih...

Tadi selepas maghrib aku ke rumah persatuan pelajar kerana dianjurkan satu ceramah motivasi. Dan penceramahnya adalah Dr Shafie ( Penasihat Persatuan Institusi Tahfiz Al-Quran Negeri Selangor ) yang kebetulan berkunjung ke Yaman. Dan kesempatan ini telah digunakan oleh PERMAYA untuk memanfaatkan kedatangannya ini.

Di dalam ceramahnya tadi, begitu banyak mutiara berharga yang telah dikongsikan termasuk pengalaman Dr Shafie sendiri di dalam menghafal Al-Quran sehingga lengkap 30 juzuk.

Menurut ceritanya, dia adalah seorang yang berkelulusan perakaunan dan hanya mula menghafal dan mendalami Al-Quran sedari umur 30 tahun setelah beroleh hidayah daripada Allah Taala ke arah itu. Satu perkara yang membuatkanku kagum dengannya adalah, setiap kali kata-kata yang dituturkannya akan diselangi dan didatangkan dengan ayat-ayat Al-Quran mengukuhkan percakapannya itu.

Dan pada penghujung ceramahnya tadi, Dr Shafie berkongsi tip-tip berharga untuk menghafal serta mengulang Al-Quran menurut kaedah yang diguna juga yang diperkenalkannya di dalam salah sebuah buku tulisannya.

Antara pengkongsian Dr Shafie yang hendak aku kongsikan bersama semua :

"Bila kita cintakan seseorang pasti kita mengetahui dan akan melakukan apa yang paling disukai oleh orang yang kita cintai itu.. Dan begitu juga jika kita cintakan Allah, maka hal yang paling Allah sukai adalah orang-orang yang dekat hatinya dengan kalam Allah iaitu Al-Quran lalu lakukanlah (hafal Al-Quran).."

"Kesusahan pada permulaan menghafal Al-Quran itu sebenarnya adalah pintu pertama yang perlu kita tempuhi sebelum menemui pintu yang keduanya. Dan disinilah sebenarnya terletak kesungguhan kita untuk berjaya melalui pintu pertama dan kedua juga pintu-pintu seterusnya untuk sampai ke matlamat.."

"Jika sebaris daripada ayat-ayat Al-Quran itu kita ingati dengan 100 kali diulang bacaannya berbanding orang lain dengan hanya 10 kali bacaan, janganlah kita berduka dan bergundah kerana pahala yang akan kita dapat sebenarnya lebih banyak dan besar berbanding orang yang cepat hafalannya. Bukankah setiap huruf daripada Al-Quran itu nilaiannya adalah 10 dan cuba bayangkan sebanyak mana pahala yang sudah kita peroleh dek ulangan kita yang berkali-kali itu..??"

"Dan perkara asas yang perlu ditanamkan bila kita menghafal Al-Quran adalah keikhlasan. Tugas kita hanya menghafal akan tetapi yang akan memberikan kefahaman dan ingatan di dalam hati adalah Allah Subhanahu Wa Taala. Jadi jangan pula kita mengambil tugas Allah sebagai Pemberi..."

Inilah sebahagian mutiara berharga yang boleh aku kongsikan bersama semua walau sebenarnya banyak lagi yang dikongsikan sepanjang lebih sejam setengah ceramah Dr Shafie tadi.

Dan ceramah Dr Shafie telah menyedarkan aku dari lamunan yang bahawasanya, "Aku telah melupakan Al-Quran tanpa aku sedari..."

Begitu banyak ayat-ayatnya yang ku hafal sebelum ini telah hilang entah ke mana. Mungkin ini juga sebenarnya satu faktor yang menyebabkan aku susah untuk mengingati dan menyimpan pelajaran-pelajaran yang lainnya di dalam memori untuk satu satu tempoh waktu yang lama.

Berbanding sebelumnya, walau Al-Quran itu aku hafal dengan keadaan memaksakan diri kerana ianya sebahagian subjek yang mesti diambil untuk meluluskan aku di dalam peperiksaan, ia sebenarnya banyak membantu di dalam pelajaran-pelajaranku yang lainnya..Tidak pernah langsung aku terlintas untuk berfikir akan semua ini...

Terima kasih doktor untuk kata-katamu itu dan segala puji aku kembalikan kepadaMu Ya Allah dengan lafaz, " ALHAMDULILAH..."

***

4 comments:

eja said...

islam itu indah kan :) http://menulisdenganhati.blogspot.com/2011/02/menarik-sangat-ke-blog-awak-tu.html

to'wan said...

ya...islam itu sememangnya indah cuma terdapat sebilangan penganutnya sendiri yang menghodohkannya...

aQmam JaFFar said...

pelik kenapa msih ada muslim yg nk smbut tarikh tu

to'wan said...

pelik kerana muslim hanya pada nama tetapi cara hidup tidak selari dengan nama yang dimiliki...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...