Tuesday, September 25, 2012

Kisah Malas Solat

Pada suatu petang...

Lelaki,  "Saya sakit ustaz, macam mana nak solat?"

Ustaz, "Solat macam biasa, berdiri kalau mampu."

Lelaki, "Kalau saya tak mampu berdiri?"

Ustaz, "Duduk pun boleh."

Lelaki, "Duduk pun saya tak boleh, ustaz."

Ustaz, "Baring pun tak apa."

Lelaki, "Baring pun saya tak mampu dah."

Ustaz, "Guna isyarat je lah kalau macam tu."

Lelaki, "Nak guna isyarat pun saya tak boleh dah. Macam mana, ustaz?"

Ustaz, "Biar orang lain solatkan."

"Wah, boleh ker macam tu ustaz? Biar betul?" soal lelaki dengan penuh minat dan teruja.

Ustaz, "Ya betul. Kalau dah semua tu tak boleh buat, maknanya dah layak lah awak untuk dikuburkan".
"
Eh, tiba-tiba saya boleh solat berdiri ustaz..!!" kata lelaki sambil senyum kelat.


APA LAGI ALASAN KITA UNTUK TIDAK BERSOLAT..??

Catatan :

"Perbezaan di antara kita (orang Islam) dan mereka (orang kafir) ialah meninggalkan sembahyang. Sesiapa yang meniggalkan sembahyang, bererti dia telah kafir." (HR Ahmad dan Ashabus Sunan).
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...