Thursday, September 27, 2012

Kisah Suami Mengandung..

Tersebut al-kisah, terdapat terdapat sepasang suami isteri yang tinggal nun jauh di hujung sebuah kampung. Walau telah lama berkahwin, mereka belum juga dikurniakan cahaya mata. Ini kerana si suami merupakan seorang yang garangnya mengalahkan harimau mahupun singa. Maka sudah tentulah menyukarkan proses 'manja-bermanja' antara keduanya dek si isteri yang fobia untuk mendekati si suami..

Ditakdirkan Allah, si suami ditimpa penyakit misteri yang tidak diketahui puncanya. Dia selalu muntah-muntah. Selera makannya juga berkurang. Si isteri berasa kasihan dengan suaminya,namun apakan daya dia hanya mampu membiarkan saja.. Ini kerana bila dia cuba mendekati, si suami masih selalu marah-marah walau dalam keadaan sakit.

Pagi itu..

Si suami bersendirian menaiki motorsikal menuju ke klinik kerajaan yang letaknya 30km dari rumah. Dia diperiksa oleh doktor yang bertugas. Namun doktor masih gagal mengenalpasti penyakit yang menimpanya. Maka dia telah diminta untuk memberikan sampel air kencing untuk dianalisis.

Di klinik, pundi kencingnya tiba-tiba 'tersekat'. Tiada langsung air kencing yang mampu dikeluarkan. Maka doktor telah memintanya untuk membawa pulang bekas yang diberikan dan datang semula keesokan harinya bersama-sama bekas berisi air kencing.

Pada malam harinya..

Si suami tidur 'mati' di atas katil. Si isteri masuk perlahan-lahan ke dalam bilik. Begitulah kebiasaannya saban malam. Dia akan hanya masuk ke dalam bilik untuk tidur di atas katil bersebelahan si suami setelah suaminya tidur dan bangun keesokkan harinya sebelum suaminya terjaga.

Tiba-tiba...

Kakinya tersepak sesuatu. Si isteri meraba-raba dalam gelap. Tangannya menyentuh sejenis cairan di atas lantai. Tangannya dirapatkan ke hidung dan wajahnya tiba-tiba berubah.Pasti esok dia akan 'dikerjakan' oleh si suami dek menumpahkan air kencing di dalam bekas untuk di bawa ke klinik esok.

Otaknya ligat berfikir. Sesuatu mesti dilakukan. Lalu ilham datang menjelma. Si isteri tersenyum sendirian. Ya, dia akan melakukan seperti yang terlintas itu...

Esoknya di klinik..

Setelah memberikan sampel air kencing di makmal klinik, si suami menunggu dengan penuh debar. Tidak berapa lama selepas itu, doktor memanggilnya untuk masuk ke dalam bilik rawatan.

Si suami, "Apa penyakit saya doktor..??".

Doktor, "Ajaib.. Ajaib.. Ajaib.. Sepanjang saya menjadi doktor, belum pernah terjadi perkara sebegini...".

Si suami, "Kenapa doktor..??".

Doktor, "Tahniah, encik disahkan mengandung 2 bulan..."


Gambar Hiasan

Si suami yang mendengar kata-kata doktor itu terus jatuh daripada kerusi lalu terus pengsan...

Dan kebenaran ceritanya..

Si suami sebenarnya tiada sebarang penyakit misteri. Cuma dia sebenarnya 'dipilih' oleh Allah untuk merasai alahan si isteri yang mengandung. Dan hikmah daripada peristiwa itu juga, si suami mula berubah sikap menjadi lebih baik..

Dan misteri dari mana datangnya gantian air kencing di dalam bekas itu kini terjawab sudah...


Catatan To'Wan :

Sesungguhnya kalau isteri bersalah pun, tangan suami yang diangkatkan bukan cara utama untuk mendidik pasangan. Sesungguhnya Islam sendiri jelas menyatakan yang demikian sebagaimana firman Allah S.W.T dalam surah An-Nisa' ayat 34 yang bermaksud :

"Wanita-wanita yang kamu khuatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar."

1 comment:

Mrs.BuduBilis said...

wah bermakna skali cerita ini... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...