Sunday, January 10, 2010

Infiniti & Supernatural....

Ucapan assalamu'alaikum ku tebarkan di dinihari biar dibawa angin malam yang bertiup sepoi-sepoi bahasa....

Tulisan ini dicoret ketika aku berada di rumah,sabar menanti line internet yang sedikit perlahan kembali pulih.Besok sesudah subuh aku terpaksa bergegas ke Alor Setar; ada kuliah. Tetapi dengan perjalanan sekitar 1 jam,insyaAllah mungkin bukan satu masalah buatku untuk sampai dalam masa yang ditetapkan.

( INFINITI ) ... Pernahkah anda semua mendengar perkataan ini? Ia satu perkataan yang merujuk kepada sesuatu benda yang tanpa batasan.

Sebenarnya perkatan itu tajuk untuk sebuah majalah yang aku baru baca siang tadi. Isi kandungan majalah ini sebenarnya lebih untuk menguraikan kepada benda pelik yang berlaku di sekeliling kita dari perspektif sains,ilusi juga reailiti. Satu majalah yang begitu menarik minatku untuk membelek dan membaca halaman demi halaman sehingga habis.

Tahukah kita semua....

Dari sudut antropologi,jawapan paling mudah kepada sesuatu fenomena yang tidak mampu dijawab oleh akal fikiran adalah- kuasa supernatural . Makhluk halus adalah penyebab satu kejadian,bukannya reaksi semula jadi alam. Jawapan mudah ini kita anuti sampai kini.

Dek itulah,kita mengatakan ilusi pelik yang dilakukan oleh ahli silap mata sebagai mainan ilmu hitam menggunakan bantuan jin atau syaitan. Sedangkan hakikatnya ahli-ahli silap mata seperti David Blaine dan David Copperfield misalnya,melakukan ilusi menerbangkan diri ke udara, menghidupkan haiwan yang ' telah mati ' dan memecahkan kaca melalui pandangan mata,adalah dengan bantuan peralatan sains dan teknologi,kekuatan minda serta muslihat kamera.

Kemudian,imej atau jelmaan-jelmaan aneh yang dilihat atau didengar pula dengan mudah kita klasifikasikan sebagai hantu,orang bunian dan belaan. Api misteri yang muncul secara tiba-tiba diabsahkan sebagai saka dan sihir. Begitu juga dengan bisikan halus tanpa jasad,santau dan sebagainya,semuanya kita anggap berlaku dengan kuasa supernatural; jin dan syaitan.

Dengan meletakkan semua jawapan itu kepada supernatural,akhirnya kita menjadi seorang manusia yang malas berfikir,malas mengkaji,tidak mahu melihat dunia emprikal.Mengkaji fenomena paranomal dari sufut saintifik pula kita anggap sebagai sia-sia. Kononya tidak kudus,menafikan kekuasaan ilahi.

Alangkah pemalasnya kita. Hasilnya,kita menjadi seorang yang tidak mempercayai sains dan kuasa minda. Kita tidak tahu apabila kuasa minda dilatih dan diaktifkan,akan membolehkan kita membengkok besi,memecah kaca,melakukan hipnosis serta telepati,malah berupaya mewujudkan diri kita secara fizikal di satu tempat. Tidak percaya?? Ini semua pasti berlaku jika diizinkan Allah dan kita mahu berusaha.

Dalam satu kolum dibahaskan mengenai nombor. Jika ditanya kepada kita,berapakah nombor terakhir? Mengapakah sudah berbuih mulut mengira,tapi angka terakhir belum juga ditemui?

Seorang pengkaji Sains al-Quran,Malim Ghozali menyebut melalui penyelidikannya selama 1o tahun,nombor bukannya infiniti. Ini kerana bagi nombor itu penghujung. Jika nombor bukannya infiniti,angka berapakah yang menjadi penamat? Jawab beliau," Angka sembilan..."

Jawapan itu berdasarkan hujah beliau bahawa pengiraan akan dimulakan dengan nombor satu dan akan berakhir dengan nombor sembilan. Selepas sembilan pengiraan akan kembali dimulakan dengan satu.

Ini formula yang beliau gunakan:

" Dalam nombor bukan infiniti,nombor selepas tapak 9 seperti 10,11,12,13,14 dan seterusnya sebenarnya tidak wujud. Ini kerana,nombor-nombor tersebut akan kembali semula kepada angka asal. Contohnya: 10(1+0)=1 , 11(1+1)=2 , 12(1+2)=3 ....dan seterusnya " .

Hebat bukan?? Tetapi Maha Hebat Si Pencipta semua ini iaitu Allah Subhanahu Wa Taala.

Dalam Al-Quran sendiri,mengandungi sains dan matematik. Alam ini juga diciptakan dengan angka dan matematik. Memang... angka tidak menggambarkan apa-apa. Tapi,andai dikaji dan dan dikaitkan dengan alam,angka bisa mengungkap misteri,menzahirkan dan melihat keesaan Allah.

Dari perspektif Islam boleh kita rumuskan bahawa, infiniti iaitu yang tiada batas ini selayaknya diletakkan untuk Allah semata. Kita yang namanya makhluk atau alam ini tiada keinfinitian buat diri kita,tidak kisahlah berkuasa supernatural atau orang biasa.

''0''

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts