Sunday, February 14, 2010

Ada Apa Dengan 14 Februari ???

Salamullahi 'Alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh...

Malam ini,diri aku terdetik untuk menulis mengenai tarikh 14 Februari kerana ada sesuatu yang ingin aku kongsikan bersama semua. Mungkin semua sudah sedia maklum mengenai perkara yang akan aku kongsikan ini,tetapi mungkin sebagai tazkirah atau peringatan kita bersama.

Sambutan Tahun Baharu Cina : Ini antara sambutan yang disambut pada tarikh 14 Februari setiap tahun. Meskipun dinyatakan bahawa tarikh ini disambut sempena permulaan tarikh baharu dalam kalendar masyarakat Cina,tetapi adakah ia hanya sekadar adat tanpa melibatkan unsur-unsur agama di dalamnya? Untuk maklumat lanjut mengenai Tahun Baharu Cina kalian bolehlah ziarah ke laman wikipedia .

Dan bagaimana pula hukumnya bila kita sebagai seorang Islam turut meraikannya walau hanya sekadar ucapan 'Selamat Tahun Baharu' kepada mereka-mereka yang berbangsa Cina ini atas dasar keharmonian dan perpaduan termasuk 'Rumah Terbuka Malaysia'  sesuai dengan konsep 1 Malaysia?

Dalam satu garis panduan yang telah dikeluarkan oleh JAKIM mengenai hukum seorang Islam menghadiri & turut merayakan perayaan agama lain menyatakan bahawa hukumnya menjadi harus @ haram mengikut keadaan berdasarkan beberapa pendapat & dalil. Untuk bacaan penuh bolehlah ziarah ke laman JAKIM . Dan selepas itu bolehlah kalian merujuk & menayakan hal ini kepada yang lebih arif,kerana diri ini terlalu kerdil untuk mencoretkan hukum mengenainya ditambah dengan sedikit kesibukan harian yang membataskan penelitian & pembacaan dalam hal ini.

 Sambutan Hari Valentine / Kekasih : Ini perayaan ke-2 yang disambut pada tarikh ini. Diraikan oleh mereka yang bergelar pasangan kekasih,termasuk mereka yang beragama Islam saban tabun. Meskipun telah dinyatakan dengan jelas oleh para ulama' mengenai keHARAMANnya untuk kita sebagai seorang Islam menyambutnya tetapi asal-usul sebenar mengenai sambutan tarikh ini masih menjadi bahan perbincangan dan kajian. Tiada maklumat tepat boleh diberikan.

Kisah mengenai asal-usulnya terdapat dalam pelbagai versi. Antaranya disebut bahawa ia merujuk kepada seorang paderi yang bernama Santo Valentine yang mati dibunuh pada tarikh itu. Versi lain pula menyebut bahawa pada tarikh itu juga merupakan detik kejatuhan Islam di Sepanyol. Cuma aku ingin menambah berbicara mengenai perkataan VALENTINE . Perkara ini aku terbaca dalam satu artikel berbahasa Indonesia.

Antara petikan dalam artikel itu dinyatakan lebih kurang begini :

" Valentine merujuk kepada perkataan latin yang membawa maksud Yang Maha Kuat atau Yang Maha Kuasa atau Yang Maha Perkasa... " .

Jadi bolehlah aku katakan sekiranya seseorang itu menyatakan kepada kekasihnya ( Would you like to be my valentine? ), bukankah ia sebenarnya telah merosakkan akidah kita? Menyekutukan Allah dengan menyamakan makhluk dengan Tuhan? Sama seperti menyembah berhala pada zaman jahiliyyah?

Nah,jika benarlah perkatan VALENTINE itu sememangnya membawa maksud sedemikian,begitu banyak umat Islam yang sudah batal syahadahnya bila menuturkan kata-kata itu. Ibadat yang dilakukan tidak terpakai dan menjadi sia-sia andai akidah sendiri sudah terbatal.

Begitu licik sekali perancangan musuh yang bernama Kristian mahupun Yahudi. Kita dimurtadkan dalam keadaan kita sendiri tidak menyedarinya.

Jadi kepada semua awaslah..!!!

Kesimpulan yang boleh aku nyatakan berdasar pembacaan dan kajianku terhadap isu ini serta isu-isu selainnya golongan musuh cuba merosakkan akidah kita melalui penggunaan perkataan & nombor. Isu-isu mengenai freemason,kristianism dan seumpamanya kebanyakannya melibatkan kedua-dua unsur ini (PERKATAAN & NOMBOR ) . Berhati-hatilah terhadap hal-hal sebegini;walau nampak kecil tapi impaknya besar.

Aku tinggalkan kalian dengan menukilkan kata-kata daripada Imam Ibnul Qayyim Al-Jauzi :

"Memberi selamat atas acara ritual orang kafir yang khusus untuk mereka,telah disepakati bahawa ianya haram. Seperti memberi selamat untuk hari raya & puasa mereka dengan mengucapkan 'Selamat Hari Raya' dan seumpamanya. Bagi yang mengucapkannya,meskipun tidak sampai kepada kafir paling tidak itu merupakan perbuatan yang haram. Bererti mereka telah memberi ucapan selamat dalam menyekutukan Allah. Bahkan perbuatan itu lebih besar dosanya di sisi Allah & lebih dimurkai dari pemberi selamat pada meminum arak & membunuh. Begitu ramai yang kurang mengerti mengenai agama terjerumus dalam satu perbuatan tanpa menyedari buruknya perbuatan tersebut. Dia sebenarnya telah menyiapkan diri untuk mendapatkan kemarahan dan kemurkaan Allah " .

Selamat berenung, berfikir serta beramal...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts