Thursday, August 25, 2011

Lagi Kisah Kenduri Pukul 7.30 Pagi Di Bulan Puasa...

Assalamu'alaikum dan salam RAMADHAN AL-MUBARAK...

Pagi ni lagi kisah kenduri pukul 7.30 di pagi Ramadhan aku nak kongsikan dengan pembaca semua...

Al-kisahnya... Kira-kira bermulanya awal Ramadhan yang lalu, rutin harianku berjalan seperti biasa ; saban hari berulang-alik dari rumah ke tempat kerja...

Nak dijadikan cerita di satu pagi...

Dari kejauhan aku nampak sebuah motorsikal diberhentikan di bahu sambil asap berkepul-kepul ke udara sambil tuannya tertunduk-tunduk... Maka, dengan sikap selaku 'SEORANG RAKYAT MALAYSIA YANG PRIHATIN', aku memperlahankan motorsikalku.. :)

Erm, ku pandang-pandang, ku jeling-jeling sedang membakar rokok rupanya.. Kenduri asap rupanya... Sangkaanku motorsikalnya yang rosak tadi... Alahai ni mesti kes tersalah tengok jam ni.. Pukul 7.30 pagi disangkakan pukul 7.30 malam... Tidak pun matahari terbit, disangkakan matahari terbenam.. Huhu...

Petang tu pula, aku ke pasar ramadhan...
Niat asal hendak menggunting rambut di sebuah kedai berdekatan situ... Belek-belek jam baru pukul 3.00 petang dan orang pun masih belum ramai yang berkunjung... Tiba-tiba melintas dihadapanku seorang remaja sedang menjinjing plastik berisi air jagung bertali satu di tangannya...

Alahai, agak-agaklah bro nak bawa balik untuk waktu berbuka nanti... Memang la pukul 3.00 dah dibolehkan membeli juadah berbuka.. Tapi yang straw tercucuk dalam plastik air tu apa kes..??

Moral :

Berpuasalah kita sebelum kita dipuasakan daripada segalanya-galanya (meninggal dunia)... Kerana apabila tibanya saat ajal itu, tidak dicepatkan atau dilewatkan mahupun sesaat pun... 

BACA JUGA : Kenduri Pukul 7.30 Pagi Di Bulan Puasa...??

1 comment:

CikNyz said...

Assalamualaikum..lama rasenyer CikNyz tak jenguk belog ni… ..dikesempatan ni CikNyz nak ucapkan

Selamat berpuasa & Selamat hari Raya
http://syazny7.blogspot.com/2011/08/selamat-hari-raya.html

ikuti jugak entry pasal Gunung kinabalu dari Part1-Part 4
http://syazny7.blogspot.com/2011/08/ciknyz-gunung-kinabalu.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...