Sunday, August 7, 2011

Mahu Tidak Jadi Isteri Muda Saya...??

Seorang kenalan meminta pandanganku berkenaan satu permasalahan yang bunyinya...

"Saya dilamar oleh seorang pemuda untuk menjadi isteri keduanya dan isteri pertamanya sendiri sudah memberikan keizinan dan tidak ada apa-apa halangan untuk dia berpoligami. Saya juga sebenarnya tidak kisah untuk menjadi isteri keduanya. Masalahnya, ibu dan bapa saya kurang bersetuju untuk saya dipoligamikan. Bolehkah berikan sedikit pandangan?"

Maka berkatalah aku :

"Setiap makhluk Allah jadikan berpasang-pasangan. Dan perkahwinan merupakan pelengkap kepada tuntutan jiwa nurani makhluk yang bernama manusia. Bila disebut poligami, ia sebenarnya satu isu yang ramai tidak suka membincangkannya terutamanya wanita. Sedangkan perlu kita ingat sebenarnya, nabi kita sendiri pun hidup berpoligami. "

Ini baru muqadimah (intro), artikel penuh telah aku tintakan di : SINI

Catatan Penulis :

Sejak bila pula aku jadi perunding keluarga ni... Kahwin pun belum sebenarnya, tambah pula nak cakap bab poligami... Huhu :P


sila klik

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts