Tuesday, August 2, 2011

Ramadhan Bulan BERSIH

Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud :

"Bulan Ramadhan ke bulan Ramadhan, dan hari Jumaat ke hari Jumaat, dan satu sembahyang ke sembahyang yang lain menjadi penebus dosa di antara keduanya, selama mana dijauhi segala dosa besar,".

Dari hadis di atas bolehlah difahami bahawa sesungguhnya Allah Taala senantiasa memerhatikan apa yang dilakukan oleh hambaNya pada setiap masa bukannya hanya pada bulan Ramadhan. Maka untuk menebus segala dosa hendaklah kita melazimi (membiasakan) diri dengan melakukan kebaikan serta menjauhi dosa dan maksiat.

Ramadhan merupakan platfom terbaik untuk membiasakan diri untuk taat kepada Allah. Apabila sepanjang bulan Ramadhan kita mampu melakukan kebaikan dan menahan diri daripada kejahatan, maka apabila berakhirnya Ramadhan ia secara tidak langsung telah ianya menjadi darah daging (kebiasaan) apabila semuanya kita lakukan ikhlas kerana Allah Subhanahu Wa Taala.

Ramadhan ialah bulan BERSIH kerana pada bulan ini iblis dan syaitan dirantai di dalam neraka. Yang tinggal cuma nafsu untuk dilawan. Apabila nafsu berjaya kita tewaskan, maka jadilah hati serta jiwa kita BERSIH daripada segala sifat mazmumah (tercela) seperti dengki, kedekut dan sebagainya.

Ramadhan Bulan BERSIH

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts