Friday, September 23, 2011

Duhai Wanita, Mengapa Disusahkan Benda Yang Mudah..

Assalamu'alaikum dan selamat pagi kepada semua yang membaca...

Terkadang, segelintir wanita akan bersolat bila berada di rumah, tapi bila berada di luar rumah, keWAJIBan itu bagaikan diRINGAN-RINGANkan.. Dan bila ditanya, reaksi berikut mereka berikan,

"Susahlah bila berada kat luar.. Nak kena bawa kain telekung ke mana-mana pun.. Tambah bila berada kat pusat beli-belah.. Surau pun kadang-kadang tidak menyediakan telekung solat yang mencukupi.. Jika orang ramai, kena la tunggu giliran untuk guna telekung solat yang disediakan tu.."

Mai sat aku nak cerita.. Islam itu agama yang mudah, jadi mengapa diri sendiri mesti memayahkan..?? Dalam rukun solat, ada disebut wajib kena pakai telekung setiap kali solat eh..??

Sebagaimana diharuskan golongan lelaki solat dengan pakaian hariannya, begitu juga Islam mengharuskannya kepada golongan wanita... Syarat sah solat : TUTUP AURAT ..

Jom aku kongsi beberapa jenis pakaian yang tetap sah dipakai solat untuk wanita..


Jubah


Jubah Separuh Dengan Seluar


Tshirt Labuh Yang Dipakai Dengan Kain / Seluar


Baju Kurung 

Tapi bila dah berpakaian macam kat atas tu, tudung jangan pula lupa pakai yer, dalam kurungan  ( bertudung dengan sempurna ) OK.. Kalau tidak macam mana nak sah solat nanti..??

Firman Allah dalam surah al-ankabut ayat 45 yang bermaksud :

"Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar".
 
Tu saja aku nak kongsi pagi ni.. 'TUTUP AURAT JANGAN BALUT AURAT' InsyaAllah lebih mudah dan selamat hidup sebenarnya... :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...