Wednesday, September 7, 2011

Nilai Sekeping Sijil Dengan Harga 50 Sen...

Assalamu'laikum dan selamat sejahtera kepada semua yang membaca...

Dah baca tajuk kat atas tu..?? Eh2, ada ka sekarang ni sijil dengan harga 50 sen..?? Takat yang aku tahu, kena bayar berbelas ribu baru nak dapat sekeping sijil.. Dalam kurungan (belajar daa...) :)

Tapi yang aku nak kongsi dengan pembaca semua hari ni adalah mengenai sikap... Dan al-kisahnya...



Kat atas gambar yang aku snap dari sebuah kelas yang aku mengajarnya.. Kasihan kat sijil tu, tak pasal-pasal terkoyak dek ketidakpedulian tuannya...

Aku secara peribadi, memang akan simpan semua sijil-sijil yang aku dapat masa sekolah dulu biar walau hanya penyertaan pada peringkat sekolah.. Jadi rasa terkilan juga la bila tengok situasi begini...

Tidak dapat dinafikan bahawa, "Sekarang ni nak kerja semua perlukan pengalaman, sijil tu nombor dua.." Tapi pernah atau tidak kita terfikir, orang yang memandu tanpa lesen tetap akan disaman polis sekalipun dia mahir memandu.. Begitulah perumpaannya bila memohon sebarang pekerjaan.. Kita boleh bercerita tentang kemahiran kita yang pelbagai, tapi malangnya tiada sesuatu pun yang dapat membuktikan kata-kata kita itu..

Ringkasnya, kos 50 sen yang dikeluarkan untuk mencetak sekeping sijil tidak mustahil mampu menjana sehingga 50K jika kita menghargainya sebaik mungkin...

Sekadar renungan bersama di pagi ini... :)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...