Friday, September 9, 2011

Cukai 6 Peratus : Jom Belajar Kira-Kira

Assalamu'alaikum dan selamat sejahtera kepada yang membaca...

Isu terhangat pada hari ini sudah tentulah cukai sebanyak 6% yang bakal dikenakan kepada semua pengguna telefon prayabar untuk produk tambah nilai yang rata-rata mengundang ketidakpuasan di hati rakyat. Jom aku kongsi sedikit fakta...

Pada tahun 2006, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) melaporkan bilangan pengguna prepaid di Malaysia adalah seramai 21.5 juta dan membelanjakan hampir RM17 juta dalam masa sehari. Jika penggunaan dalam tahun 2006 sama dengan tahun 2011, boleh bayangkan mulai 15 September ini, RM1.02 juta sehari bakal dijana oleh kerajaan.

Sumber lanjut : SINI

Daripada jumlah RM1.02 juta sehari ini, jika didarabkan dengan 30 hari untuk tempoh sebulan, kerajaan bakal mendapat sebanyak RM31.8 juta daripada cukai ini... Banyak tu...

Ini baru cukai langsung dik oi.. Dan bila dicampur lagi dengan cukai tidak langsung yang dikenakan kepada syarikat penyedia perkhidmatan telekomunikasi, agak-agak berapa yer...??

Kerajaan kata duit ini akan digunakan untuk pembangunan rakyat.. Tapi kata aku, dari gunakan duit ini untuk membina bangunan yang tinggi-tinggi, lebih baik gunakan untuk membina rumah-rumah bagi mereka yang tidak berkemampuan.. Lagipun bukan semua rakyat mampu merasai nikmat bangunan-bangunan yang serba tinggi ini...

Jika kos untuk sebuah rumah mesra rakyat adalah sebanyak RM30,000 diambil kira, dalam tempoh sebulan kerajaan mampu menyediakan sebanyak 1060 buah rumah kepada mereka-mereka yang tidak berkemampuan ini jika cukai yang bakal diperolehi digunakan untuk tujuan ini.. Bukankah lebih bermanfaat..??

Dan kita sebagai pengguna pula, samaada suka atau tidak terpaksalah menerima hakikat yang kita bakal membayar cukai ini jika perkuatkuasaannya terlaksana pada 15 September ini.. 

2 comments:

Ahmad Uzair said...

bebannya

nurhamizatulzullraooh said...

memang banyak kerajaan dapat untung yang rugi rakyat..bukan ke slogan 1Malaysia rakyat didahulukan pencapaian diutamakan apa-apa pun rakyat yang kena dahulu betul tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts