Friday, October 28, 2011

Orang Baik Cepat Matinya.. Orang Jahat Lambat Matinya..

Assalamu'alaikum dan selamat sejahtera kepada semua yang membaca..

Orang Baik Cepat Matinya.. Orang Jahat Lambat Matinya..

Kelmarin, status ini aku kongsikan di FB dan alhamdulillah mendapat beberapa respon yang baik daripada beberapa orang teman (SINI) ... Maka bila sekali merenung, kita seakan-akan akan cuba mengiyakan kata-kata di atas... Namun apakah ianya hakikat atau hanya sekadar teori semata..??

Bila membaca link yang ditinggalkan oleh salah seorang yang mengomen, ia membawaku ke blog Genta Rasa milik Ustaz Pahrol Mohd Juoi. Dalam membicarakan persoalan yang lebih sama, dia membawakan kisah sebagaimana berikut :

“Saya rasa orang baik mati dirasakan mati cepat kerana orang yang masih hidup belum puas menikmati kebaikannya!” letus saya setelah berdiam agak lama.

“Manusia selamanya tidak akan puas dengan kebaikan. Kebaikan itu fitrah semua manusia,” kata sahabat saya menambah.

“Saya teringat satu peribahasa Cina yang mengatakan untuk mengenal kebaikan seribu tahun belum cukup…”

“Maksudnya?”

“Kebaikan itu sentiasa didambakan oleh hati manusia. Bila menikmatinya, manusia ingin menikmatinya lagi, dan lagi… Kalau boleh biarlah sampai seribu tahun.”

Sahabat saya termenung. Merenung. Perjalanan pulang daripada ziarah kematian itu dirasakan terlalu panjang.

“Kau tahu peribahasa itu masih ada sambungannya?”
 

Sambungan : SINI

Artikel yang ditulis oleh Ustaz Pahrol Mohd Juoi ini mungkin telah menguraikan persoalan berkenaan ungkapan di atas bahawa :

"Orang yang baik dirasakan singkat hidupnya kerana orang lain belum puas merasai kebaikannya itu.. Sedang orang yang jahat pula dirasakan lama hidup kerana kerana orang lain sudah jemu dengan kejahatannya itu.."

Cuma jika difikirkan secara hikmah kejadian pula, mungkin Allah lebih sayangkan orang yang baik dengan menjemputnya pulang terlebih awal supaya manusia tidak berpeluang untuk mencari kejahatannya dan apa yang tinggal untuk disebut hanya kebaikannya itu sekalipun sudah meninggal...

Dan orang yang jahat pula, mungkin Allah S.W.T sayangkan dia dengan lewat menjemputnya pulang agar dia menggunakan kesempatan itu untuk bertaubat dengan melihat kesan-kesan yang terjadi dek kejahatan yang dilakukan sepanjang hidupnya itu dan sebagai peringatan untuk mereka yang berada di sekeliling.

Sekian.

4 comments:

azam said...

tak perlu takut untuk mati, kerana ianya pasti. Carilah keredhaanNYA sentiasa

fuuyooh said...

saya takut mati..

YNA said...

org jahat mmg lmbt nak mati.. Tuhan bg peluang nk bertaubat tp x reti2 bertaubat.. makin menjadi2 lagi adala..

EJA said...

org jahat lmbat mati sbb allah masih bagi tempoh utk nya bertaubat tapi ramai yg jahat makin tua makin jahat :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...