Thursday, October 20, 2011

Lembu Yang HARAM..

Assalamu'alaikum dan selamat sejahtera kepada yang membaca..

Semalam usai menyampaikan kuliah maghrib, terdengar perbualan seorang pak cik dengan temannya..

"Seminggu kebelakangan ni, banyak betul lembu yang hilang kat kampung ni.. Rumah pun ada yang dipecah masuk; siang hari pula tu..".

Jawab temannya,

"Biasalah, ni kan dah dekat nak masuk raya korban, si pencuri pun mulalah tekun bekerja.. Tuan lembu yang berpenat setahun mengembala, si pencuri yang merasa hasilnya.. Yang lembu pula, menjadi mangsa HASIL HARAM si pencuri....".




"Dulu manusia akan berasa MALU jika kejahatannya diketahui orang... Hari ini manusia akan berasa BANGGA jika kejahatannya diketahui orang.."

Teringat aku seloka ini :

Kalau hendak mencuri sorok-sorokkanlah diri..
Agar kejahatanmu tiada yang menyedari..
Buatlah ia di malam hari..
Kerna jika tertangkap malunya diri..

Apa yang kalian PENCURI cuba buktikan sebenarnya..?? Bahawa kalian seorang HERO..?? Di akhirat nanti, jadilah HERO sepuasnya dihadapan Allah Taala jika kalian sememangnya hebat...

Firman Allah Taala dalam surah Al-Maidah ayat 38 yang bermaksud :

"Lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai seksaan dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana".

Jadi...

KEMBALILAH BERHUKUM DENGAN HUKUM ALLAH S.W.T.


Catatan Penulis :

Saya pula cuma PENCURI HATI... Haha ;)

2 comments:

azam said...

haram ye??

tak tahu macam mana?? haram jugak ke??

Ms Ef Abas said...

singgah lagi di pondok tua ni.
suka baca entry sebegini, mungkin kerana usia dah makin meningkat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...