Tuesday, October 25, 2011

Thailand Yang Banjir, Kesannya Sampai Malaysia..

Assalamu'alaikum dan selamat sejahtera kepada semua yang membaca..

Petang tadi memang NO MOOD; cintaku ditolak maa.. Apa-apapun sebab adik perempuanku (satu-satunya adik perempuan yang aku ada) ajak temankan dia ke bandar Kangar untuk membeli barang membuat kek, aku turutkan saja walau rasa tubuh ni memang tak bermaya..

Thailand yang banjir, kesannya sampai Malaysia.. Habis lencun tilam aku ni tadi dek titisan airmata.. Huhu acah jerla, tak sekritikal tu pun la.. Saja buat penyedap entri.. (-.-)

Tapi entri kali ni memang aku nak gebang (cerita) pasal banjir pun...

Tadi dalam perjalanan pulang, singgah kat sebuah gerai menjual burger.. Dan seminggu lepas gerai yang sama juga aku kunjungi, tapi berseorangan diri.. Minggu lepas, pak cik jual burger ni ada SPEAKING kat aku sementara nak tunggu burger yang ditempah siap.

Katanya, "Thailand yang banjir, kesannya sampai Malaysia..".

"Awat pula pak cik?" soalku kembali.

"Erm mesti la, sayur pun sampai naik harga melambung-lambung.. Selalunya sayur dari Cameron Highland pengeluarannya untuk penjual dan pembeli dari Ipoh hingga ke Johor.. Sedang kita kat utara ni pula, bergantung kepada bekalan sayur daripada Thailand.. Jadi bila dah banjir, bekalan berkurangan maka harga pun melambung la.." jawab pak cik tu memberikan penjelasan.

Dan aku pula mengangguk untuk mengiyakan kata-katanya itu.

Kesimpulan cerita aku ini, negara kita sebenarnya terlalu bergantung kepada sumber daripada luar. Sumber dari dalam pula banyak yang dieksport ke luar. Jadi sarananku, apa salahnya jika pihak berwajib cuba fikirkan cara macam mana untuk meningkatkan lagi hasil keluaran negara bagi memenuhi keperluan dan permintaan rakyat sendiri.

Aku bukan pakar ekonomi, tapi jika ambil contoh di negeri Kelantan, walau rata-rata rakyatnya berpendapatan di bawah RM1000 tapi jumlah itu menyamai RM2000 jika hendak dibandingkan dengan negeri-negeri lain kat Malaysia.

Mengapa aku mengatakan demikian..??

Ini kerana dek kebijaksaan kerajaan mentadbir negeri, kos sara hidup juga harga barangan keperluan di sana masih rendah jika hendak dibandingkan dengan lain-lain negeri. Oleh itu jangan terperanjat jika anda berkunjung ke sana, rata-rata rumah penduduk kebanyakkannya seperti banglo.

Ini kerana kos yang diperlukan untuk membina rumah seperti itu hanya separuh berbanding kos pembinaan rumah jenis yang sama di Malaysia..

2 comments:

saya cello191 said...

kt kelantan pon dh start naik harga...^^

EJA said...

betul tu towan..kita tak blh terlalu bergantung pada bahan mentah dari negara luar.tgk skg thailand yg banjir kita pun banjir air mata..kos melambung tinggi..

towan blh tak cari org yg ada kateria mcm ni :)hhehe (gurau je)

http://menulisdenganhati.blogspot.com/2011/10/bolehkah-ku-dapat-sepertinya.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...