Wednesday, March 30, 2011

Apabila Kawanku Di Yaman Jadi Pengganas..

Salamullahi'alaikum semua pembaca...

Ni baru berkesempatan nak update blog.. Petang tadi lama betul ' blackout '.. Dekat nak maghrib baru ada karan (elektrik).. Rindunya rasa hati dengan blog aku ni... Lalala

Ok..Dah baca tajuk kat atas tu..?? Mai aku nak gebang bagi...

Hari ini baru aku dapat tahu rupa-rupanya dua orang kawan aku ni terlibat dengan pengganas kat Yaman.. Yang syok lagi, depa (mereka) berdua ni bukan takat tinggal serumah dengan aku, sebilik lagi.. Pendek kata kalau tidur malam tu kalau tak kaki aku atas kepala depa, kaki depa atas kepala aku... Tapi macam manalah aku boleh tak tau depa berdua ni pengganas..

Musykil juga aku tadi samaada nak percaya @ tidak kerana setahu aku kawan-kawan aku ni, orangnya berperwatakan baik lagi soleh.. Tapi bila pemberi maklumat rahsia tu tunjukkan sekali gambar 2 orang kawanku ni tengah bersedia untuk menembak tebusan yang dibaringkan dengan menggunakan senapang, barulah aku percaya.. Paling tak tahan, depa tembak tebusan tepi jalan macam tu saja, bukan dalam hutan @ gua pun..

Alahai bahaya dan berani sungguh pengganas-pengganas kat Yaman ni...

Cuba tengok gambar-gambar kat bawah ni..

Maaf gambar tebusan terpaksa aku 'crop' untuk mengelakkan kengerian kepada pembaca yang melihat foto-foto ini..




Ha amacam..?? Ada berani nak join..??

Oopps.. Kejap.. Kejap.......

Sebelum anda semua sebarkan maklumat dan cerita ni kat kawan-kawan yang lain, mai aku nak bagitau satu rahsia lagi...

Sebenarnya...

Sebenarnya...

Sebenarnya...

Aku acah-acah saja.. Dan cerita diatas pun hanya rekaan semata-mata..

Ok.. Ok.. Sebelum apa-apa aku minta maaf dulu pasal tipu pembaca.. Pasal aku tengok ada yang dah merah telinga tu dek marah kena tipu.. Sebelum apa-apa.. Maafkan aku wahai pembaca yang budiman...

Yang sebenar-benarnya la kan... Yang ni aku tak tipu dah...

Yang tangkap foto kat atas tu adalah aku sendiri.. Dan gambar ni aku ambil masa kami sudah selesai makan tengahari di sebuah kedai.. Dan senapang yang kawan-kawanku aku pegang ni pun, sebenarnya senapang mainan.. Kalau perhati betul-betul gambar kat atas tu mesti pakat perasan...

Cuma sedikit info yang aku nak kongsi dengan pembaca semua pasal negara Yaman..

Di Yaman tiada akta @ undang-undang yang melarang penduduknya untuk memiliki senjata api... Dan jika anda berjalan ke kampung-kampung terpencil jauh dari bandar, anda akan lihat kanak-kanak seawal usia 9 @ 10 tahun sudah menggalas senapang di bahu..

Cumanya rakyat negara Yaman ni dikenali disebabkan sifatnya yang peramah dan baik hati. Demontrasi yang sekarang sedang berlaku di sana pun, jumlah kematian yang berlaku angkanya masih sedikit jika hendak dibandingkan dengan negara-negara timur yang lain yang turut mengadakan demontrasi. Kalau ada yang mati pun, peluru-peluru yang membunuh mereka itu adalah daripada pihak-pihak polis yang menerima arahan daripada pihak kerajaan bukannya daripada rakyat yang berdemontrasi.

Penyebabnya utamanya adalah penduduknya masih kuat berpegang dengan ajaran Islam. Kata-kata serta fatwa para ulama' di sana masih dipatuhi serta ketua kabilahnya masih cuba meredakan kemarahan anak-anak buahnya dengan turun berdemontrasi secara aman bukannya melalui perang saudara..

Dalam sebuah hadis pun Nabi S.A.W telah bersabda yang maksudnya,

"Hikmah itu di Yaman dan iman itu bersama penduduk Yaman"

Sekian dulu coretanku ini. Segala salah dan silap sekali lagi dipohonkan kemaafan.

***

3 comments:

ama said...

hek eh

Muhd Haziq said...

AssalamAllah, saya berminat utk sambung belajar di yaman. bagaimana caranya?

to' wan said...

Haziq : boleh singgah group ni untuk tanya maklumat lanjut https://www.facebook.com/groups/373541652572/?fref=ts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...