Tuesday, March 8, 2011

Kelajuan Download & Upload


Salamulllahi 'Alaikum buat semua pengunjung blog ini..

Dek ketidakpuasan hati dengan kelajuan internet di rumah ni beberapa hari ni, jadi tadi aku pun cubalah search kat google senarai kedudukan negara-negara mengikut kelajuan internetnya...

And the results are....

Sangkaan aku pada mulanya bahawa yang menghuni kedudukan Top 10 tentulah negara-negara barat nyata meleset sama sekali. Rasa-rasa selama aku hidup hampir suku abad ni, aku telah tertipu dan terlalu terpengaruh dek cerita-cerita kepantasan dan kecanggihan teknologi dari hollywood tu..

Berbalik kepada apa yang aku jumpa tadi..

Yang menjuarai kedudukan kelajuan internet di seluruh dunia adalah Korea Selatan. Dengan kelajuan 37.91 Mbps bagi download dan 20.49 Mbps untuk upload, kelajuan itu memang dianggap 'melampau'. Jadi betullah dengan apa yang aku baca selama ini bahawa perkhidmatan untuk melayari internet disediakan secara percuma di tempat-tempat awam seperti stesyen kereta api dan sebagainya di Korea Selatan. Juga para pengguna boleh menikmati video online ibarat menonton wayang di pawagam tanpa sebarang masalah loading.

Di mana pula kedudukan Amerika Syarikat..??

Walau Amerika Syarikat terkenal dengan Microsoft dan Linux untuk program komputer, tetapi dari sudut kelajuan internet ia berada pada tangga ke-32 bagi download dengan kelajuan 10.94 Mbps dan tangga ke-39 bagi upload dengan kelajuan 2.29 Mbps.

Dan sekutunya Israel..??

Walau telah kita sedia maklum kebanyakan web juga program maya seperti laman-laman sosial hampir keseluruhannya dipelopori oleh bangsa Yahudi, tetapi Israel hanya berada pada tangga ke-58 bagi download dengan kelajuan 6.09 Mbps dan tangga ke-104 bagi upload dengan kelajuan 0.78 Mbps.

Negara kita Malaysia..??

Negara tercinta kita Malaysia pula berada pada tangga ke-84 bagi download dengan kelajuan 3.64 Mbps dan di tannga ke-55 bagi upload dengan kelajuan 1.83 Mbps.

Negara-negara jiran Malaysia..??

Dilihat pada statistik, kedudukan negara-negara jiran kita Malaysia seperti Singapura, Thailand serta Vietnam berada pada kedudukan lebih baik pada sudut kelajuan internetnya. Ini kerana, selain daripada faktor kecanggihan teknologi, kapasiti pengguna juga turut memainkan peranan penting. Jika kapasiti pengguna melebihi kapasiti kelajuan yang ditawarkan, sudah tentu akan tutut memperlahankan tahap kelajuan penggunaan internet.

Negara yang aku cari ranking berapa..??

Memandangkan aku sekarang di Yaman, jadi sudah tentu tujuan utamaku untuk melihat 'Internet Speed Ranking' negara tempat aku aku menetap sekarang ni. Aku dan rakan-rakan memilih untuk menggunakan pakej unlimited dengan kelajuan 1 Mbps. Selepas beberapa bulan 'berdampingan' dengan pakej ini, yang boleh aku katakan ianya tidaklah seperti yang diharapkan. Terus-terang aku cakap, Streamyx 512kbps di Malaysia lebih laju jika hendak dibuat perbandingan dengan internet di Yaman ini.

Oleh itu tidak hairanlah jika untuk senarai 'Internet Speed Ranking' samaada untuk download ataupun upload yang aku baca tadi, dari tangga 1-170 Yaman langsung tidak tersenarai. Dan sebagai info, sehingga kini jumlah negara yang berdaulat (tidak dijajah) adalah berjumlah 194 buah. Bayang dan fikirkan, dimana kedudukan negara Yaman pada senarai ini..??

Tetapi tidak ku nafikan, Yaman sebenarnya sebuah negara yang baru hendak membangun, dengan sifat kabilah (kepuakan) masih menebal di sini. Senjata-senjata dijual dengan bebas umpama menjual ikan di pasar. Dan jika kalian menziarahi ke kawasan pedalamannya, kanak-kanak seusia 10 tahun sudah menggalas senjata di bahu. Berikan masa untuk ianya berubah...

Wallahu'alam.

Jika berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang statistik 'Internet Speed Ranking' yang aku cerita ini, bolehlah lawat Netindex : sini juga sini .

Catatan Penulis :

Hebat manapun kita manusia, tetap takkan dapat menandingi kehebatan Maha Pencipta. Manusia telah mampu membina satelit di angkasa, tetapi Allah menyampaikan wahyu kepada utusanNya dari langit ketujuh, sedang tiada pernah di kalangan manusia pernah sampai hatta pada lapisan pertama langit pun.

***

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts