Thursday, March 10, 2011

Jelajah Blog Luar Negara

Assalamu'alaikum..

Aku baru balik dari rumah persatuan pelajar (klik). Ni baru ada kesempatan nak buka internet setelah pada siang harinya aku sedikit kesibukan. Masa tengah check facebook dan ziarah blog-blog yang aku follow, mataku terhenti kat enti blog BEN ASHAARI ni, 'JELAJAH BLOG LUAR NEGARA', tiba-tiba rasa nak join walau sebelum ni aku hanya sebagai silent reader untuk blog beliau.



Serba sedikit tentang aku..

Aku senang dipanggil dengan tokwan walau usiaku baru hendak menjangkau suku abad. Aku berasal dari negeri paling utara tanah air dan kini berada di Yaman sebagai penuntut Dirasat Islamiah (Pengajian Islam) di USTY (klik). Walau belajar agama tetapi daripada segi penampilan i'm just a simple person. Aku ni jenis pendiam sedikit tapi kalau dah lama kenal tu korang tau la aku ni macam mana. Nak kenal aku lebih lanjut, add jer facebook aku..

Kenangan manis kat Yaman..

Pengalaman i'tikaf 10 malam terakhir Ramadhan di masjid dengan orang-orang Arab dan bagi aku pengalaman ini paling manis dan berharga setakat aku berada di sini. Masa mula-mula sampai kat sini, ramai senior-senior pesan jangan buat baik dengan orang Arab pasai depa ni kaki kencing (kuat menipu) tapi bila dah lama kat sini, baru aku tahu tak semuanya macam tu. Tak kenal maka tak cinta...


Ni gambar yang sempat aku snap dengan orang-orang Arab kat atas lembah
untuk tengok matahari terbit masa i'tikaf dulu

Kenangan pahit kat Yaman..

Rasa-rasa belum ada lagi setakat ni. Kalau ada pun segan aku nak cerita pasai aku ni jenis emosi sedikit, tak pasai-pasai air mata aku meleleh satgi bila tulis part ni walau memang aku sedih sangat bila dok sini tak sampai setahun, dah dua kali terpaksa beraya tanpa keluarga di sisi. Dah tak dak budget nak balik Malaysia, nak buat lagu mana...

Kata-kata khas aku buat si mereka yang ingin menyambungkan pelajaran di luar negara..

Jika Allah berikan kesempatan kita merantau untuk mencari ilmu kat muka bumiNya yang luas ni, gunakanlah kesempatan itu sebaik mungkin. Jangan hampakan harapan mereka-mereka yang sayangkan kita terutama sekali ibu dan ayah kita. Dan paling-paling penting aku tujukan kata-kata ni buat mereka yang dapat biasiswa la, kerana aku rasa korang paling bertuah kerana nak belajar semua orang tanggung. Lebih bertuah daripada aku dan ramai lagi kawan-kawan aku kat sini; kos pengajian dan sara hidup semuanya sendiri tanggung @ hanya dengan semata 'sponsor' My Parent Sendirian Berhad...

Wassalam.

***

5 comments:

mas saari said...

singgah dari blog abg ben..
salam perkenalan!

moga selamat di perantauan dan selamat pulang ke tanahair nanti!

Unknown said...

mas.saari :
salam perkenalan kembali.. terima kasih :)

Prince said...

"entry yg sgt bagus... thniah ye...:) sy ni newbiee lagi... jom bce info mnarik tentang petua orang2 tua untuk jga kecntikan tubuh badan...laki n pmpn"

shah kamaruddin kf said...

singgah dari segmen BA
salam perkenalan..

moga selamat di perantauan

! Diari-Selebriti-Mama ! said...

ziarah dari segmen BA.slmt bknalan..

jemput ziarah

http://mamaglamdiva.blogspot.com/2011/03/kereta-masuk-workshop.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts