Tuesday, March 8, 2011

194 Negara, Cikgu...

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera buat yang sudi ke blog tak seberapaku ini..

Selama ni, kalau ada cikgu yang mengajar sejarah tanya aku berapa jumlah negara-negara kat dunia ni, dengan muka penuh 'confirm' dan riya'nya aku akan jawab, "194 negara, cikgu..". Tetapi selepas kelmarin, aku memilih untuk menukar jawapanku selepas ini jika ada yang bertanya lagi.

Kenapa..??

Ini kisahnya...

Kelmarin masa tulis entri 'Kelajuan Download & Upload' (Baca Sini) terdetik pula hati ni nak cari jumlah negara-negara kat seluruh dunia ni. Adakah betul macam yang aku dok jawab selama ni iaitu jumlahnya adalah 194 buah negara..??

Jadi apa yang aku dapat akhirnya..??

Pada mulanya memang bangga gila bila dengan diri sendiri bila dalam web yang aku baca tu menunjukkan jumlah negara yang tercatat adalah 194 buah macam aku selalu dok jawab tu. Tapi rasa bangga tu dengan tiba-tiba hilang kerana jumlah 194 itu sebenarnya adalah untuk negara-negara yang berdaulat @ dalam bahasa yang lebih mudah, jumlah itu adalah untuk negara-negara yang berdaftar dan bernaung di bawah PBB (Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu).

Jadi jumlah sebenarnya berapa..??

Buat pengetahuan semua dan juga diri aku yang sememangnya tidak berapa ambil cakna dengan hal-hal macam ni, jumlah sebenarnya adalah 249 buah. Daripada jumlah itu, 194 buah adalah yang berdaftar dengan PBB, 60 buah bergantung dengan negara-negara yang lain dan 5 buah masih dipersengketakan. Dan antara nama negara-negara yang dalam senarai ini sebenarnya memang asing @ tidak pernah aku dengar pun selama ini. Antaranya ialah Somaliland, Transnistria dan Rebublik Nagorno-Karabakh. Pembaca pula dah pernah dengar..??

Untuk sumber dan maklumat lanjut, boleh baca di sini :

Nation Online

Wikipedia

Daripada jumlah ini, berapa pula negara-negara Islam..??

Menurut maklumat yang aku dapat kat laman web OIC (Pertubuhan Persidangan Islam) jumlah negara-negara Islam yang berdaftar dan bernaung di bawah OIC sehingga kini adalah berjumlah 57 buah dengan tambahan 3 buah negara sebagai ahli pemerhati iaitu Bosnia and Herzegovina, Republik Afrika Tengah dan Thailand.

Boleh semak kat sini:

http://www.infoplease.com/spot/oicstates1.html


Lorekan berwarna pada peta di atas
menunjukkan negara-negara anggota OIC

Catatan penulis :

* Jangan riya' dan takbur, Tuhan marah.

* 'Membaca Jambatan Ilmu'. Dalam Islam, wahyu pertama yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W pun bermula dengan perkataan iqra' ( bacalah). Jadi rajin-rajinkan untuk mendidik diri agar menjadi seorang pembaca agar di suatu hari, orang tak kata yang kita ni cetek pengetahuan am dan semasa walau dok mengadap internet saban hari.

Sekian.

***

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts