Thursday, March 17, 2011

Pertama Kali Aku Ditemuramah Wartawan...

Salamullahi'alaikum...

Semalam lebih kurang pukul 1.40 pagi aku sampai kat rumah, ke rumah persatuan pelajar untuk turut membantu kumpulan pertama rakyat Malaysia di Yaman yang akan dihantar pulang (Baca Sini). Sebenarnya Rumah PERMAYA dijadikan tempat berkumpul terakhir untuk mereka yang akan pulang sebelum diangkut ke lapangan terbang menggunakan bas..

Yang aku nak cerita ni, semalam adalah kat situ dua orang wartawan daripada The Star .. Nak temuramah orang yang nak balik la ni... Aku pun tak layan mana sangat diaorang ni, biar sajalah diaorang jalankan tugas...

Dan aku pula, sambil dok tunggu mereka yang akan pulang, sambil dok layan cerita Jepun kat laptop dengan beberapa orang kengkawan..

Tup-tup (tiba-tiba) saja akak wartawan tu mai kat aku... Tanganku automatik terus tutup cerita kat laptop.. Malulah kalau kantoi dengan akak wartawan, pasal time tu kopiah putih atas kepala... hahaha

"Buat apa adik..??' tanya akak wartawan tu kat aku.

"Tak buat apa-apa pun kak.. tengok video nasyid.." jawabku tanpa muka bersalah.

Peergh.. !! Belum apa-apa akak wartawan tu dah kena tipu hidup-hidup dengan aku...

"Kak nak tanya adik beberapa soalan ni, boleh tak..?? Sebelum tu nama adik apa..??" soalnya lagi.

Orang yang dah berpengalaman ditemuramah wartawan selalu pesan kat aku, kalau tak mahu wartawan tanya banyak, pastikan soalan dijawab dengan soalan, jadi semalam aku pun cubalah praktik..

"Erm.. Nak nama pendek @ panjang kak..??" jawabku dalam bentuk soalan, sedang memang aku tahu dah, kalau masuk berita memang wartawan nak nama penuh...

Nak jadi kisah lagi, terpaksa pula aku dok eja satu-persatu ejaan namaku kat akak wartawan tu.. Hehe ni untungnya punya nama macam aku, kan dah ambil masa kat situ...

Pendek cerita.. Telah berlakulah sesi temuramah aku dengan wartawan tu lebih kurang 10 minit lamanya. Ada soalan yang aku jawab dengan soalan, ada soalan yang aku jawab dengan jujur dan sudah tentu jugalah ada soalan yang aku jawab dengan tak jujur (berbohong).. Huhu

Ni antara soalan paling panas akak wartawan tu tanya kat aku,

"Akak tengok keadaan kat sini selamat saja, rakyat Indonesia dan China pun akak tengok tidak balik, tidakkah nanti orang akan kata rakyat Malaysia di sini ambil kesempatan pasal boleh balik percuma..??".

"Ermmm.. Sekarang memang nampak selamat, tapi kalau jadi apa-apa nanti kerajaan Malaysia nak bertanggungjawabkah..??" soalku kembali kat wartawan tu.

Demikianlah kisahnya pengalaman pertama aku ditemuramah wartawan...

Catatan Penulis :

Menipu memang berdosa. Tetapi kalau menipu untuk kebaikan, dosanya lebih kecil berbanding bila kita jujur, ianya akan menimbulkan kerosakan @ keburukan yang lebih besar.

Kaedah usul fiqh ada sebut : [Apabila bertemu dua kemudharatan, lalu pilihlah yang paling ringan kemudharatan antara keduanya]
.

***

2 comments:

Bapak said...

salam,

kalau maklumat yg diberi separuh menipu, jgn salahkan wartawan tu pulak kalau berita yg disiar separuh benar..heheh...

to'wan said...

>> bapak : terkadang, benda yang 100% benar pun boleh jadi separuh benar bila dah masuk berita nanti.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...