Friday, March 11, 2011

JELAJAH BLOG 2011 : AKU INI BLOGGER LELAKI !

Assalamu'alaikum...

Ni kali kedua aku sertai segmen kelolaan Ben Ashaari, sedang 2 hari sebelumnya aku dah sertai segmen: JELAJAH BLOG LUAR NEGARA (sini). Dan untuk pengetahuan pembaca, belum sampai sebulan sebenarnya aku jadi follower blog Ben Ashaari ni. Tapi first time sampai kat situ, hati ni terus tertarik dengan gaya penulisan Ben. Tertarik yang bagaimana..?? InsyaAllah nanti pada kesempatan lain aku cerita...

Kita teruskan saja ke segmen yang aku sertai kali ni..


Tajuk : JELAJAH BLOG 2011 : AKU INI BLOGGER LELAKI !

Sila jelaskan kenapa anda berblog ?

Aku mula berblog bermula Julai 2009. Aku wujudkan blog aku sendiri kerana dengki (ni kategori tak berdosa) dengan kawan-kawan yang berblog dan punya blog. Dan perkara yang aku set dalam kepala bila mula berblog adalah, ia adalah sebagai saluran dakwah. Aku belajar agamakan, mana boleh nak ketepikan kewajiban berdakwah..

Menjangkau setahun aku berblog...

Dengan entri yang jarang diupdate.. Dengan gaya penulisan yang lebih berbentuk ilmiah.. Baru aku perasan yang aku hanya mampu menarik pembaca @ follower dari kalangan mereka yang berlatarbelakangkan agama saja.

Jadi..

Akhirnya aku mengambil keputusan untuk cuba mengubah sedikit cara penulisanku ni kepada lebih santai tetapi dalam masa yang sam, 'dakwah' tetap tujuan utama. Mudah-mudahan lepas ni aku mampu dekati semua lapisan masyarakat yang berlainan latar belakang ini. Dan untuk pembaca lama pula, tetap aku tidak akan lupakan dengan sekali-sekala aku selitkan dengan entri-entri berbentuk ilmiah. Jadi misi aku cuba nak capai sekarang adalah melalui konsep 'Berdakwah Dengan Cara Bersantai '..

InsyaAllah pakat-pakat la doakan aku...

Beri pendapat anda .. Kenapakah blogger lelaki lebih kreatif dan blog lelaki lebih mudah dapat perhatian dari blog wanita ?

Aku selalu memerhatikan method @ gaya penulisan blogger daripada kedua-dua jantina ini. Pandangan ikhlas aku, masing-masing Allah berikan kelebihan. Cuma yang aku perasan, selalunya blogger lelaki mampu menarik pembaca dan pengikut dengan entri yang lebih berbentuk 'bersahaja' , sedang blogger wanita pula melalui entri yang berkait rapat dengan perasaan.

Ni semata-mata pandangan peribadi aku, dan pembaca pula mungkin punya pandangan yang lain dan tidak sependapat denganku..

Apa-apa pun, dalam semua hal, lelaki tetap lebih la.. Bukan kerana aku lelaki, tapi kerana dalam Al-Quran pun Allah dah berfirman sebegitu..

Maksud firman Allah : "Lelaki itu berkuasa (bertanggungjawab) ke atas wanita" [Surah An-Nisa' : 34]

Blog wanita yang anda suka baca ...

Sebenarnya tiada blog wanita yang aku suka baca secara khusus. Tapi memandangkan ada soalan ni, jadi aku letakkan saja link seorang 'teman tapi mesra' ni, dan harap-harap orang kesayangan dia tak marah aku la nanti..

Ni blognya : Diariku Coretanku Di Sini

Buat pengetahuan pembaca, aku kenal dia ni dalam facebook. Dari situ, kami saling bertukar ziarah ke blog masing-masing. Yang menarik pasal dia ni dan jarang-jarang orang ada ialah, dia ni adalah blogger yang punya kembar. Nak kenal, silalah ke blognya..

Tapi sebab utama sebenarnya, aku pilih dia kerana yang selalunya jadi pengomen pertama bagi setiap entri baru aku mesti dia.. Dan aku pun selalu juga tinggalkan komen kat entri blognya..

Sekian.

***

6 comments:

apisv2 said...

salam,
menjelajah rakan2 blog;)

blog apisv2

to'wan said...

terima kasih....

EJA said...

towan wah x sangka eja.. TERHARUNYA .. syuqran jazilan ya akhi kerana sudi linkkan blog eja yg x seberapa tu..heheh

to'wan said...

eja : afwan...tak seberapa pa lak, memang menarik pun...

ShA + ZaM = LoVe said...

hi..
sy dtg lepak2 dari blog Abg Ben..
http://heandsheloves.blogspot.com/
>NiSha<

mas.saari said...

singgah dari segmen BA
salam perkenalan

terima kasih kerana berkongsi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...