Wednesday, May 11, 2011

Dua Puluh Sen..

Assalamu'alaikum dan selamat sejahtera..

Dah 3 hari aku tak update blog ni.. Sedikit sibuk dengan tugasan harian.. Internet pula buat 'perangai' sehari dua ni.. Blog aku yang satu lagi pun tak terupdate-update.. Soalan dah ada, cuma masa nak jawab dan tulis yang tak mengizinkan... (SINI)

Alhamdulillah hari ni line dah stabil balik.. Ini bermakna juga, aku sudah boleh menulis balik..

Dalam tempoh aku tak berinternet ni, banyak juga yang tinggalkan jejak kat sini.. Tak sempat lagi nak berblogwalking kembali.. Juga banyak juga yang tinggalkan komen mempelawa aku menyertai segmen serta bloglist diaorang.. Tak tahu nak dahulukan yang mana satu dulu..

Apa-apapun.. InsyaAllah, aku pelan-pelan kayuh..

Dan berita terhangat kat kedai kopi hari ni sudah tentulah pasal harga gula naik 20 sen.. Lebih kurang dua minggu lepas harga petrol RON97 juga naik 20 sen.. Lepas ni tak tahu apa pula harga barang yang bakal naik 20 sen.. Huhu

Sebut pasal 20 sen, tiba-tiba saja aku teringat cerita Bujang Lapok.. Teringat terlatah si anak kecil yang seringkali meminta upah 20 sen bila disuruh melakukan sesuatu.. Huhu sikit-sikit lama-lama jadi bukit.. Kalau dah sepuluh orang dia minta macam tu, kan dah dapat RM2.00..?? Kira dua ringgit tu dah banyak la kalau zaman tu..

Berbalik pada perihal gula..

Cuba bayangkan kalau diambil jumlah keseluruhan rumah di Malaysia yang membeli sekampit gula setiap hari didarabkan dengan 20 sen, agak-agak berapa yang pihak berwajib akan dapat..?? Korang kira sendiri la.. Aku punya SPM, Matematik dapat G ... ;)

Tapi apa-apa pun ada kebaikan jugalah bila barang naik harga bukan..??

Sebabnya..??

Kalau gula naik harga, ramai orang akan kurangkan gula dalam minuman.. Kan dah dapat elak diabetis tu..

Kalau minyak naik harga, ramai orang akan kurangkan aktiviti meronda-ronda di jalanan.. Kan dah dapat elakkan statistik kemalangan yang tinggi tu..

Erm kalau harga gas dan beras pula bakal naik harga..??? Apa yang akan kurang dan apa yang dapat dielakkan..???

Tolong jawab sat kawan-kawan...

***

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts