Thursday, March 17, 2011

Kedai Minyak Wangi Vol.2...

Ni sambungan entri kepada : Kedai Minyak Wangi...

Sampai saja ke rumah terus aku buka internet, search kat google & adik beradik-beradiknya yang lain tentang bahan-bahan utama yang digunakan untuk membuat minyak wangi. Banyak jugalah bahan-bahan bacaan yang aku dapat; ada yang dalam bahasa melayu, ada yang dalam bahasa inggeris dan ada yang dalam bahasa arab...

Baca punya baca, ni info yang aku dapat dan nak kongsikan bersama pembaca semua...

Apakah bahan utama yang digunakan dalam penghasilan minyak wangi..??

Antara bahan utama yang digunakan dalam penghasilan minyak wangi ialah kulit kayu geharu, bunga cengkih, kulit kayu manis serta beberapa rempah-ratus yang lain.

Bagaimana bau yang dihasilkan adalah berlainan bagi setiap jenis minyak wangi..??

Ini bergantung kepada sumber bauan itu diambil. Ada yang diproses daripada tumbuhan, haiwan juga melalui proses sintestik dan kimia.

Bagaimana pula dengan alkohol..??

Alkohol ialah nama yang digunakan di dalam kaedah saintifik kepada sebatian yang mempunyai senyawa ( OH ) yang terikat pada atom karbon, atom hidrogen atau atom karbon yang lain.

Dua jenis alkohol yang utama ialah :

1. Methanol : Dihasilkan daripada kayu-kayan.
2. Ethanol : Dihasilkan daripada biji-bijian.

Methanol tidak digunakan untuk minuman keras kerana ia merupakan racun yang kuat dan hanya digunakan dalam penghasilan minyak wangi, kosmetik juga ubat-ubatan dan hanya ethanol yang digunakan sebagai campuran di dalam minuman keras.

Hukum alkohol..??

Secara dasarnya alkohol bukannya najis kerana ianya dihasilkan daripada tumbuhan. Cuma hukum di dalam minuman keras menjadi haram disebabkan peminumnya menjadi mabuk.

Begitu juga dengan minuman bergas yang mengandungi alkohol. Jika sukatan alkohol yang terkandung di dalamnya menimbulkan kemabukkan secara automatik minuman itu menjadi haram.

Dan perlu diketahui disini lagi bahawa, pengambilan ubat batuk beralkohol melebihi dos yang ditetapkan juga membawa kepada hukum haram jika menyebabkan peminumnya hilang akal dan tidak mmapu berfikir secara waras.

Minyak wangi tanpa alkohol @ tanpa alkohol..??

Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia serta para ulama' kotemperari telah menetapkan bahawa penggunaan winyak wangi beralkohol adalah dibolehkan disebabkan penghasilannya daripada bahan yang suci.

Cuma sebagai tambahan, lihat kembali kepada bahan bagi menghasilkan bauan bagi sesuatu wangian itu.

Jika bauan itu adalah diproses daripada tumbuhan, haiwan yang disembelih dan halal serta melalui proses sintestik dan kimia menggunakan bahan yang suci, maka minyak wangi itu adalah suci digunakan oleh umat Islam.

Dan jika proses penghasilan itu pula daripada bangkai haiwan yang haram atau melalui proses sintestik dan kimia menggunakan bahan yang tidak suci, maka minyak wangi itu adalah tidak suci digunakan oleh umat Islam sekalipun ianya tidak beralkohol.

Wallahua'lam.


' MENCARI YANG HALAL ITU SATU KEFARDHUAN '

***

3 comments:

Unknown said...

salam perkenalan..

memang ada sesetengah orang beranggapan minyak wangi berakohol haram digunakan sebab alkohol ada dalam arak. Namun sebenarnya yang menjadikan arak itu memabukkan bukan semata-mata kerana alkohol tu

Dda Ly said...

thanks for the info yeaaaa..:)

meh ke rumah..
~a week already~
keep in touch ye..♥♥♥

Unknown said...

>> faris adli : setuju dengan saudara.. yang menjadikan arak itu haram bukan kerana alkohol tetapi disebabkan kemabukan yang terdapat di dalamnya..

>>dda ly : u r welcome.. Insyaallah saya p ke rumah nanti.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PaidVerts