Tuesday, April 26, 2011

BEN ASHAARI KENANG MASA SEKOLAH ..

Assalamu'alaikum..

Beru terfikir nak buat entri pasal kenangan zaman sekolah, tiba-tiba Ben Ashaari buat segmen ni la pula.. Kira dah kena la dengan apa yang aku baru terfikir nak tulis tu..

Tapi pasal ni hanya dalam bentuk segmen, aku tidak berniat untuk bercerita panjang pasal sekolah aku tu walau Ben dah tetapkan kena lebih daripada 100 patah perkataan.. Kira ala-ala buat karangan jugalah.. Nak panjang punya karangan pasal sekolah aku, nanti aku buat entri yang lain..

Header Tuan Empunya Segmen..



Tajuk : BEN ASHAARI KENANG MASA SEKOLAH .. (sini)

Soalan : Ceritakan apa saja kenangan ( pahit atau manis ) bila korang terkenangkan bekas sekolah anda .. samada bersama rakan , guru atau kegiatan kokurikulum anda ..

Erm sebenarnya aku tidak tahu nak mulakan dari mana.. Kalau nak kira kenangan manis @ pahit zaman sekolah memang banyak sangat.. Tapi memandangkan aku ni suka makan dan memasak, apa kata aku kongsikan pasal tu berkenaan kenangan masa sekolah aku..

Sebenarnya aku dulu bekas pelajar SAR ( Sekolah Agama Rakyat).. Sebut kata SAR korang dah boleh terbayang sendiri bagaimana infrastrukturnya berbanding sekolah agama milik kerajaan.. Tak nak sentuh pasal tu, yang pasti sekolah aku tetap terbaik...

Berbalik kepada apa yang aku nak cerita pasal makan dan masak ni..

Sekolah aku sekolah berasrama penuh, dua minggu sekali baru boleh pulang ke rumah.. Jadi minggu tak balik tu banyaklah program yang diisi untuk pelajar.. Ya lah dari dok terperap kat rumah tanpa sebarang aktiviti berfaedah, dok kat asrama ada juga pengisiannya..

Antara aktiviti wajibnya, setiap pagi selepas solat Subuh pada hari cuti pelajar akan ditugaskan untuk membantu tukang masak memasak di dewan makan.. Selalunya kami akan bergilir membantu.. Jika pada hari Jumaat yang bertugas adalah pelajar banin (lelaki) maka pada hari Sabtu, pelajar banat (perempuan) pula..

Dek kerana selalu membantu tukang masak di dapur, lalu jadilah aku sedikit mahir dalam bab masak-memasak ni.. Pasal tu la, masuk saja kolej, tiba 'time' orang buat program, aku selalu tawarkan diri jadi ajk masakan.. Kiranya kalau untuk 50-100 orang makan tu, kira tiada masalah untuk memasak sekalipun masakan aku tu tak sesedap mana pun.. Hehe

Satu lagi pengalaman, ni masa pihak sekolah buat perkhemahan untuk pelajar-pelajar tingkatan 4 sampai tingkatan 6.. Kalau tak salah aku, perkhemahan tu dibuat berdekatan Gunung Jerai...

Hari terakhir perkhemahan, dianjurkan pertandingan memasak; setiap kumpulan pelajar wajib menyediakan satu hidangan masakan.. Ni kira tiada kategori, kira kumpulan pelajar lelaki turut bersaing bersama-sama kumpulan pelajar perempuan.. Bila keputusan diumumkan, akhirnya kumpulan aku berjaya mengalahkan kumpulan-kumpulan yang lain dengan resepi 'Gulai Ayam Kampung'..

Ha mesti pembaca pakat pelik bukan, masa mana kumpulan aku sempat pi cari ayam kampung untuk disembelih, juga nyior @ kelapa untuk diperah santannya sedangkan time tu perkhemahan diadakan di dalam hutan..??

Nak aku ceritakan @ tidak rahsianya..??

Ce cite.. Ce cite.. Erm tak payah la kot.. Tapi kepada sesiapa yang nak tahu juga, bolehlah bertanya kat ruangan komen nanti..

Ok.. Tu saja sedikit coretanku untuk segmen ni.. :)

***

7 comments:

EJA said...

ohh mcm tu kisah nye..pandai masak rupa nye.. hehehe

to'wan said...

aisey..terkantoi la pula.. :P

EJA said...

hahaha awat towan takut klu eja suh ajar masak ka..hehehe towan blh tukar profesyen ustaz - chef..heheh

to'wan said...

xpyah tukar..kira 2 in 1 jerla,boleh..?? ;)

EJA said...

boleh..wah loded la towan lagu ni salary pun dpt double..heheh org kaya perlis la sat lagi ni..heheh

to'wan said...

double salry cepat cikit leh pi jumpa wak jono..lalalalala :0 gurau j noh... hukhuk

Alya Esprézzo ✿ said...

cakk cakk..hehe teringat zaman sekolah, singgah dari blog abg ben ! jom vote abg ben kat sini ! :)

http://alyaesprezzo.blogspot.com/2011/04/vote-ben-ashaari.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...