Monday, April 25, 2011

Sengal Dalam Alim Gitu..

Salam dan selamat petang semua..

Semalam lepas solat maghrib aku ke pasar malam berhampiran rumah.. Hampir sebulan dok Malaysia, baru semalam timbul keinginan nak ke sana..

Maklumlah dalam tempoh sebulan ni, semua makanan yang aku rasa nak makan, mak aku dah masakkan.. Masakan dari air tangan ibu; tiada tandingannya berbanding semua masakan kat dunia ni, tul tak..??

Tak banyak pun yang aku beli semalam.. Cuma sebungkus koeteaw goreng, sebungkus pasembor serta sebungkus putu buluh.. Semua makanan kegemaran aku ni.. Kat Yaman, confirm takkan jumpa jenis makanan macam ni melainkan kena masak sendiri..Huhu

Dalam dok berjalan-jalan kat pasar malam tu semalam, banyak jugalah bertemu dengan orang-orang yang aku kenali.. Jumpa dengan seorang mak cik ni, dia tegur aku, "Aik ustaz, bila balik..??".

"Dah dekat sebulan mak cik.." jawabku ringkas.

Lepas tu mulalah mata-mata di sekiling memandang ke arah kami. Maklumlah suara mak cik tu boleh tahan juga kuatnya.. Ada yang pandang aku dari atas sampai ke bawah..

Maklumlah time tu aku pakai tshirt dengan seluar sambil dok galas 'beg mat rempit' dan dengan tiba-tiba pula mak cik tu sound panggil aku macam tu.. Mestilah pakat hairan, bukan..??

Erm... Lepas ni kalau nak pi pasar malam aku kena berfikir banyak kalilah nampaknya..

Mungkin aku kena berjubah dan berkopiah dulu kot bila pi pasar malam baru pakat tak hairan bila orang tegur aku macam tu..

Tidak pun pilih saja pasar malam yang jauh daripada rumah, lepas tu berharap tidak akan berjumpa dengan orang-orang yang aku kenal..

Lagipun aku memang tak harap sangat orang panggil aku macam tu.. Rasa macam tak layak saja.. Diri aku sendiri, mestilah aku lebih tahu bukan..??

Bak kata seorang blogger ni tentang aku, "Aku suka baca blog dia sebab ala2 sengal juga To'Wan ni...sengal dalam alim gitu..."

Entri penuh : sini

Pendapat blogger dan pembaca lain tentang to'wan pula..??

Psst... Sebenarnya mak cik yang tegur aku kat pasar malam tu seorang yang pernah mendengar kuliah yang aku sampaikan kat surau sebuah satu ketika dahulu..

***

2 comments:

EJA said...

la baru tahu ke towan.. eja tau lama dah ayat ***** alim gitu..hehehe dah komen kt entry kka nor..hehee towan kena ambik kain tutup muka la klu p pasar senang nak menyamar org pun x tegur da..hehehe

to'wan said...

baik to'wan pakai purdah j terus, leh..??

Tapi sengal + alim 2 cmna erk??

to'wan masih xfaham huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...