Sunday, April 10, 2011

Setahun di Negara Orang, Dah Maju Rupanya Negeriku Ini..

Semalam kebetulan ada hal penting, tiba-tiba pula telefon bimbitku kehabisan kredit.. Jam pula dah nak dekat pukul 12 malam.. Waktu macam ni, memang kedai topup dah tutup; payah nak cari yang masih dibuka..

Lalu dengan berkain pelikat, berbaju pagoda diseliputi sweater menujulah aku ke bandar Kangar..

Lokasi tujuan: Kedai 24jam tujuh sebelas (7ELEVEN)..

Selesai membayar wang untuk resit nombor topup yang aku beli tu, aku buka pintu kedai dan terus keluar.. Lepak kejap atas motorsikal yang masih belum dihidupkan enjinnya sambil tangan dok menaip nombor tambah nilai untuk telefon bimbit..

Tiba-tiba..

Dari kejauhan aku nampak dua orang gadis.. Bak kata orang KL, 'Seksi siot..'. Seorang memakai skirt singkat.. Dan seorang lagi memakai seluar pendek takat paha.. Ala lebih kurang yang macam amoi cina selalu pakai tu...

Lama jugalah mata aku dok perati si gadis yang berseluar pendek tu.. Tak kedip-kedip mata aku memandangnya..

Apa..??

Dalam fikiran pembaca sekarang ingat aku dok pandang apa..??

Bukanlah, betis dan paha tak gebu dia tu aku pandang masa mula-mula tadi saja.. Sekali kan rezeki, dua kali dah jadi dosa tu..

Sebenarnya, aku tengah memerhatikan dia cakap telefon.. Cuba mendengar isi perbualan telefonnya itu.. Tapi masih samar-samar butir bicaranya sehinggalah bila dia betul-betul melintas di hadapanku, ternyata firasat dan telahanku itu benar belaka.. Memang Melayu rupanya..

Dalam perjalanan pulang ke rumah, aku dok bermonolog seorang diri..

"Tu dia aih, dah maju sungguh negeriku sekarang ni.. Setahun lepas, masa aku tinggalkan Malaysia, tak pernah lagi aku tengok si gadis Melayu dressing macam tu kat dalam pekan Kangar.. Kalau yang jenis ketat-ketat, sendat-sendat tu dah jadi benda biasa aku tengok tiap-tiap hari, tiada kepelikan lagi.. Yang aku tengok ni memang dah betul-betul pelik.."

Pelik pasal pa..??

Memanglah aku pelik.. Kalau cara berpakaian macam ni berlaku kat KL singkatan untuk Kuala Lumpur memang aku tak hairan sangat.. Ni KL untuk Kangar Lama maa..

Yang aku lagi pelik, kenapalah semakin manusia maju, semakin kurang pula pakaian yang menutup tubuhnya..?? Kalah orang asli dalam hutan..

Betulkah ini namanya kemajuan..??

***

1 comment:

EJA said...

itulah nama nya manusia towan..manusia akhir zaman :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...